Válság miatt felfutó iparágak, termékek

Válság miatt felfutó iparágak, termékek

Manapság már senki számára nem jelent újdonságot az a tény, hogy az e-kereskedelem a koronavírus-járvány egyik szerencsés nyertese. A GKI Digital és az Árukereső.hu kutatásából kiderült, hogy 2020 első felében az összesített belföldi online forgalom meghaladta a bruttó 355 milliárd forintot, ami közel 35%-os emelkedést jelent a 2019-es időszakhoz viszonyítva, ezáltal rekordbővülést eredményezve az online kereskedelemben.

A kialakult helyzet olyan kihívások elé állította a gazdaságot, amely nemcsak átütemezte az egyes iparágak működését, hanem felülírta a fogyasztói magatartást is.

Cikkünkben azokat a szektorokat, termékeket, illetve szolgáltatásokat mutatjuk be, amelyek egyértelműen előnyükre fordították a járványhelyzetet és összhangban állnak a permanensen változó vásárlói szokásokkal és igényekkel.

Mi áll a fellendülés hátterében?

Mielőtt ismertetnénk, hogy melyik szektorokban volt a leglátványosabb az erősödés, vizsgáljuk meg, hogy melyek azok a tényezők, amik az e-kereskedelem rohamos léptékű növekedéséhez vezettek.

A kialakult járványhelyzet miatt fellendült, a mindennapi élethez hozzájáruló iparágak mellett (élelmiszerek, tisztítószerek, vitaminok) akadtak olyan szektorok is, amelyek a folyamatosan változó vásárlói igények hatására növekedtek. (otthon, kert, barkács, építőanyag, műszaki cikkek)

Az első félévben tapasztalható többletforgalomhoz alapvetően három különböző vásárlói magatartás megváltozása is vezetett:

  1. Átterelődés: A vásárlói forgalom a hagyományos üzletekből átterelődött az online csatornákra.
  2. Előrehozott költés: A vásárlói réteg egy része a közeljövőben tervezett kiadásait előre hozta, ide sorolhatóak a különböző műszaki, szórakoztató elektronikai cikkek, úgymint az okos eszközök, játék konzolok.
  3. Előre nem tervezett, extra költés: Ide soroljuk azokat az online vásárlásokat, amelyek a járványhelyzet kialakulása nélkül nem lettek volna szükségesek, jellemzően az otthoni munkavégzéshez és digitális távoktatáshoz köthető számítástechnikai eszközök, sporteszközök, valamint a nagy mennyiségben vásárolt fertőtlenítők, maszkok és gumikesztyűk.

Virágzó szektorok

Talán nem is meglepő, hogy a leglátványosabb bővülést az online FMCG (Fast-Moving Consumer Goods), azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek szektora érte el, +84%-os növekedéssel az előző év azonos időszakához mérten. 

Korábban a fogyasztók jobban preferálták a hagyományos fizikai üzletben történő bevásárlást. A járvány miatti fellendülés nemcsak áttörést okozott az online élelmiszer vásárlásban, hanem sok háztartás számára egyenesen biztonságosabb megoldássá vált az online kiszállítás.

Ezt mi sem támasztja alá jobban, minthogy a hazai piacon a nagy áruházláncok mellett az online élelmiszer vásárlásra specializálódott webshopok száma is látványosan elkezdett növekedni. 

Íme a Roksh példája:

A napi fogyasztási cikkek mellett kiemelkedően megugrott az Otthon, lakberendezés, kert és barkács kategória termékei iránti kereslet, mintegy +54%-os bővülést eredményezve az előző évhez képest.

Ennek oka az otthonhoz kötöttségben keresendő, hiszen a digitális tér mellett a tradicionális tevékenységek is felélénkültek, így újra előtérbe kerültek olyan klasszikus, szabadidős tevékenységnek számító hobbik, mint a kenyérsütés, barkácsolás, ezáltal újraélesztve a DIY (Do It Yourself) jelenséget.

Az otthon és lakberendezés kategóriák növekedése szoros összefüggésben áll a “home office” jelenség kialakulásával, amely az elmúlt időszakot tekintve a mindennapok részévé vált.

Ezt a hullámot lovagolta meg az IDdesign, amely erre specializált termékkategóriát hozott létre vásárlói számára:

A harmadik helyet a Számítástechnika kategória zsebelte be, +51%-os növekedést produkált a tavalyi évhez mérten.

Az, hogy a home office jelensége tartósan a munkavégzés része maradhat, kéz a kézben jár a vállalatok számára is megnövekedett adatbiztonsági kockázattal, így a hálózati biztonságot szolgáltató rendszerek is kiemelt szerepet kaptak.

Ilyen szolgáltató például a Cyberhat, amely hatékony védelmet biztosít a kibertámadások ellen, vagy a Tanium, amely teljeskörű biztonsági platformot nyújt.

Ha már biztonságról beszélünk, a pénzügyi szektort is közvetlenül érintették a változások, előtérbe került az érintésmentes/mobil-alapú fizetés és csökkent a készpénzzel való fizetés használata.

A Mastercard közlése szerint például az érintésmentes tranzakciók száma 40 százalékkal emelkedett csak az első negyedévet tekintve.

Ami az egészségügyi biztonságot illeti, a már megszokott maszk-és gumikesztyű viselés, valamint fertőtlenítők használata mellett megjelentek olyan innovatív megoldások is, mint a drónhasználat.

Az eszközök többfunkciós alkalmazása nemcsak lehetővé tette a nagyobb mértékű és területű fertőtlenítés megoldását, de segítségükkel könnyen meg tudják figyelni a lakosságot, hogy betartják-e a válság idején hozott rendelkezéseket.

Emellett nagy népszerűségnek örvendenek az ún. “touchless” termékfejlesztések, így a kínai piacot elárasztották olyan innovatív megoldások, mint az érintésmentes szappanadagolók, csaptelepek, a modern technológiai megoldások koronája pedig a Hongkongban piacra dobott öntisztítő kilincs, amely UV-fénnyel sterilizálja önmagát. 

Előtérben a virtuális világ

A felfutó szektorok között természetesen a Műszaki cikkek is jócskán jeleskedtek +48%-os bővülést eredményezve a második negyedévben.

Ez annak köszönhető, hogy az év első felében az oktatás és a munkavégzés mellett a szórakozás is a virtuális térbe költözött, így nagy igény mutatkozott a digitális szabadidős megoldások iránt.

Megnőtt az okos eszközök, valamint a különböző szórakoztató streaming platformok (Netflix, YouTube) iránti érdeklődés, emellett pedig az online videójátékok forgalma is csúcsra lett járatva.

A szórakoztató tevékenységek mellett előtérbe került a szabadidő produktív, hasznos eltöltése, amely sokaknál a tanulásban és továbbképzésben teljesedett ki.

Az áprilisi hónapban 5x-re emelkedett az e-learning anyagok iránti érdeklődés, emellett pedig népszerűvé váltak a különböző online kurzusok és nyelvtanulási appok.

A kutatás alapján a Ruházat, sport és divat kategória is jeleskedett a maga +41%-os bővülésével, amely adat szintén önmagáért beszél, hiszen a kijárási tilalom ideje alatt jelentősen megnőtt a kereslet az otthoni sporttevékenységre alkalmas eszközök iránt.

A sporteszközök iránti kereslet alakulása az Olcsóbbat.hu forrása alapján:

Szignifikáns emelkedés következett be a Játék és kultúra szektorban 34%-os növekedéssel, a Szépség, egészség iparágban pedig 26%-os bővülést eredményezett a járványhelyzet.

Utóbbi szektorban nagy prioritást kapott az egészség megőrzése és az immunrendszer erősítése, így a táplálékkiegészítők és vitaminok esetén is megállapítható a fellendülés.

Akik nélkül az e-kereskedelem halott

Az online rendelések kézbesítésében a logisztikai szektor elengedhetetlen szerepet játszik. A logisztika fejlődésének köszönhetően pedig az e-kereskedelmi folyamatok is gördülékenyebben zajlottak.

A megnövekedett csomagszám, az év végi ünnepi időszakot előidéző volumen ellenére sem történtek fennakadások a rendelések kiszállításában, amely két okra vezethető vissza:

  1. A munkaerőpiac gyors átalakulásának köszönhetően megszűnt a logisztikai ágazatot évekig sújtó munkaerőhiány problémája.
  2. A korlátozott mobilitás miatt felszabadultak az utak, ezáltal sokkal gördülékenyebbé vált a kiszállítás és gyorsabbá a kiszállítási idő.

Az Express One Hungary Kft. futárszolgálat a járványhelyzet bejelentését követő 5 hétben 31%-os forgalomnövekedést produkált, míg a Magyar Posta Zrt. 20%-os bővülésről számolt be.

A logisztikai ágazat szereplői nagy felelősséget vállaltak a járvány elleni harcban, kifejlesztették az érintés – és érintkezésmentes csomagátvételi megoldásokat, ezáltal is növelve a fogyasztói élményt.

A vállalati szféra átalakulása

A kialakult járványhelyzet minden területen változásokat hozott, ez alól pedig a vállalkozások sem jelentettek kivételt.

A válság idején csak azok a szereplők képesek talpon maradni, akik magas fokú rugalmasságra képesek, emellett pedig megfelelő pénzügyi tartalékokkal rendelkeznek,  valamint alkalmazkodnak a megváltozott fogyasztói igényekhez.

Az online kereskedelem virágzásához nagymértékben hozzájárultak az újonnan nyíló webshopok, ezt igazolta, hogy a Shoprenterhez, Magyarország piacvezető e-kereskedelmi rendszeréhez havonta 200-250 új webáruház csatlakozott.

Fókuszba került a hazai gazdaság fenntarthatósága és közvetlen támogatása, ezáltal a helyi termelők többsége nyitott webshopot vagy kezdett online felületen való értékesítésbe.

Ebből a célból született meg a Shoprenter és a Rapidsearch által megálmodott Hazait a Házhoz non-profit kezdeményezés, amely a magyar gazdaság erősítését és az online kereskedők támogatását szolgálja.

Az online piactéren ingyenes regisztrálhatunk és tehetjük elérhetővé a termékeinket a vásárlók részére. A mozgalomban már több mint 500 regisztrált webáruház több mint 1.900.000 terméke közül válogathatunk.

Átalakult társadalmi szokások és értékrendek

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az eleinte gyors és hirtelen lefolyású, bizonyos területeken gazdasági összeomlást előidéző járvány mára a mindennapjaink részévé vált, változásokat hozva a társadalmi konvenciókban és a hétköznapi életvitelben.

A járvány kezdete alapjaiban követelte meg a komfortzónából való kilépés szükségességét, amely a karantén és kijárási korlátozások időszaka után teljes mértékben átformálta a társadalmi attitűdöt.

A biztonság, mint olyan, elsődleges prioritást kapott az emberek életében, mind fizikai, mind anyagi értelemben, sokak számára a hosszú távú gondolkodás és tervezés került előtérbe.

A karantén hatására sokan “slown down” üzemmódba kapcsoltak, amely lelassulást, a befelé, önmagunkba való fordulást eredményezte.

Ebben a helyzetben felértékelődött a CSR, azaz a társadalmi felelősségvállalás szerepe, számos világmárka indított adományozást az egészségügyi szervezeteknek és csoportoknak.

A Nike több mint 30 000 pár cipőt adományozott a nagyvárosi kórházakban és egészségügyi létesítményekben frontvonalon dolgozó munkavállalók részére. A vállalat úgy nyilatkozott – a speciálisan kialakított cipők készítésénél elsődleges szempont a kényelem volt, tekintettel az egészségügyben 12-16 órákat talpon lévő dolgozókra.

Mi vár ránk a jövőben?

A karantén feloldása és a veszélyhelyzet megszüntetése után kialakult egy elfogadó magatartás a társadalomban, emellett a tavaszi felfokozott állapot után a gazdaságban visszább esett a túlzott mértékű költekezés.

A vásárlási szokások közül leginkább az online vásárlás maradhat tartós tendencia.

A járvány globális mértékű növekedése egy folyamatosan változó élethelyzetet eredményezett, így azok a megállapítások, amelyek 2-3 hónappal ezelőtt még meghatározó “trendnek” minősültek, napjainkban már nem feltétlen állják meg a helyüket.

A dinamikus változásokat tekintve az e-kereskedelemben is érdemes minél rugalmasabban és felkészültebben kezelni és fogadni a jelenlegi előrejelzéseket.

Köszönjük, hogy elolvastad a bejegyzést, ha hasznos volt számodra a tartalom, kövesd az Ecommerce Expo blogját, iratkozz fel hírlevelünkre a láblécben és inspirálódj a legfrissebb e-kereskedelmi információkból!

Ilyen volt az Ecommerce Expo 2025

Feltörekvő webshopok, marketplacen értékesítők, kicsinek maradni vágyók, nemzetközi piacra törő brandek, szakértők és piacképes e-kereskedelmi szolgáltatók sorakoztak fel a 9. Ecommerce Expo eseményen a Lurdy