Saját webshop vagy Marketplace?

A különböző platformok fejlődésével olyan kereskedelmi ágazatokban is megjelenik az online értékesítés, ahol korábban elképzelhetetlennek tűnt, gondoljunk csak a mezőgazdaságra vagy a járműkereskedelemre. A most induló (vagy offline-ról váltani készülő) kereskedőknek viszont már nem kötelező saját webshopot, hozzá tartozó logisztikai és készletezési rendszereket felépíteni, ugyanis a modern piacterek már a legtöbb ilyen funkciót képesek ellátni.

Tehát marad a kérdés: saját webshop vagy piactér?

Egyre több magyar kereskedő választja az itthon elérhető hazai és nemzetközi piactereket. A GKI 2019-es kutatása szerint már több, mint 4500 magyar vállalkozás töltötte fel az általa forgalmazott termékeket valamilyen piactérre. Nem meglepő, hiszen a világ legsikeresebb e-kereskedelmi vállalatai között több, piacteret üzemeltető brand is szerepel, a teljes globális marketplace-forgalom sokszáz milliárd dollárra rúg. Nemzetközi becslések alapján 2020 végére 40 százalékosnál is nagyobb szeletet hasíthatnak ki a piacterek a világ e-kereskedelméből.

A legnagyobb hazai piactér a jelenleg több mint 4300 hazai KKV közel 2 millió termékének is otthont adó eMAG Marketplace. A Romániában, Lengyelországban és Bulgáriában is elérhető oldal folyamatosan bővül, az oldalon regisztrált partnerek száma várhatóan 2 éven belül eléri a tízezres számot, a forgalom pedig Magyarországon önmagában is meghaladja a 10 milliárd forintot.

Mitől piactér a piactér?

A modell lényege, hogy az Amazonhoz, Aliexpresshez vagy eMAGhoz hasonló szolgáltatók saját platformjukon nem (vagy nem csak) saját maguk által forgalmazott termékeket tesznek elérhetővé, hanem más kereskedők számára is biztosítanak hozzáférést az oldalukat látogató több milliós vásárlói bázishoz. Az eMAG esetében ez egy év alatt közel kétmillió egyedi látogatót jelent, de a legfontosabb e-kereskedelmi eseménynek számító Black Fridayen is több százezer vásárló keresi fel egy nap alatt az oldalt. Tehát az egyébként is hatalmas felhasználói számokat az aggregált kínálatnak köszönhetően még tovább tudják emelni az oldalak, nagyobb kínálattal és készletekkel még több elégedett vásárlót tudhatnak magukénak.

Nemzetközi piacok

A hatalmas felhasználói bázis a legtöbbpiactér esetében nem korlátozódik országhatárok közé. A legnagyobb globális szolgáltatók esetében ugyan van egy-egy kiindulási ország (USA, Kína), ami felülreprezentált a kereskedők között, de a szolgáltatás a legtöbb célországban nem csak a vevők, de az eladók részére is elérhető. Ennek köszönhető, hogy az eMAG esetében a magyar kereskedők számára nem csak a hazai, de a másik három fent említett piac is elérhetővé válik a regisztráció után, hogy termékeiket értékesítsék. Az Extreme Digitallal való egyesülés során a két cég közösen fogalmazta meg a célt: Budapest központtal szeretnének regionálisan is meghatározó e-kereskedelmi szereplővé válni és újabb országokat meghódítani. Ez a partnerek számára egyenes út egy még szélesebb, regionális piacra és több millió új háztartásba, a most a piactéren elérhető 20 millió felhasználó mellé. 

Teljeskörű támogatás, nem csak egy újabb felület

Ahogy a legtöbb nagy e-kereskedelmi cég, a marketplace platformok is jobban szeretik technológiai, mint kereskedelmi vállalkozásként aposztrofálni magukat. Nem véletlen, hiszen a platform, amit a felhasználók rendelkezésére bocsátanak, több száz vagy akár több ezer fejlesztő munkáját dicséri. Az eMAG esetében több, mint 200, a rendszer működésébe épített applikáció segít, hogy létrejöhessen egy még tökéletesebb felhasználói élmény. 2016 óta az eMAG nemzetközi szinten több, mint 12 millió eurót fektetett be a Marketplace platformjába. Ehhez adódik még hozzá a cég jelentős marketing-költségvetése, aminek köszönhetően a fontosabb időszakokban folyamatosan jelen van a cég az online és offline felületeken, legyen szó TV-ről vagy social mediáról. A 2019. őszén bejelentett innováció között megtalálható az eMAG saját partneri minőségbiztosítási programja, az Account Health program, ahol különböző teljesítménymutatók alapján rendel a rendszer pontszámot a partnerfiókokhoz. A másik fejlesztés a futárcégek integrálása a Marketplace felületébe. Így az eladók leszerződött, kipróbált futárcégekkel dolgozhatnak, gyorsabb termékkiszállítást biztosítva a vevőknek. A harmadik újítás az eMAG Akadémia elindítása, ami egy közel 100 videóból és 130 cikkből álló, a piactér működésével kapcsolatos oktatóanyagot tartalmazó felület.

Alacsony belépési küszöb

Végül, de nem utolsó sorban az egyik legfontosabb tényező sokszor az, milyen költségekkel jár elindulni a saját webshop vagy a piactér ösvényén. Míg egy egyedi webshop motor fejlesztése több hetes vagy hónapos művelet lehet és pár százezer forinttól több milliós tételig is terjedhet, addig egy teljes marketplace-integráció, a dokumentumok aláírásával és a termékek feltöltésével is lebonyolítható maximum 2 hét alatt, nem igényel extra befektetést és folyamatos támogatást nyújt hozzá a szolgáltató. A piactér-modell tehát nem csak a klasszikus, újonnan belépő vagy az online világban már régóta érdekelt kiskereskedők számára nyújt valós alternatívát, hanem a gyártók, termelők, nagykereskedők, disztribútorok, vagy akár márkagazdák térnyerését segítik.

Ilyen volt az Ecommerce Expo 2025

Feltörekvő webshopok, marketplacen értékesítők, kicsinek maradni vágyók, nemzetközi piacra törő brandek, szakértők és piacképes e-kereskedelmi szolgáltatók sorakoztak fel a 9. Ecommerce Expo eseményen a Lurdy