- Hogyan változott a webáruházak forgalma az elmúlt évben?
- Milyen preferenciáik vannak a webáruház tulajdonosoknak a szállítási és fizetési módokat illetően?
- Milyen marketing tevékenységek jellemzőek az webáruházak esetében?
- Melyek voltak 2023-ban a legtöbbet használt és a legtöbb bevételt hozó marketing eszközök?
- Milyen kihívásokat hozott 2023 az e-kereskedők számára és hogyan próbálnak ezekkel megküzdeni?
A kérdőív kitöltésében bármilyen webshop motort használó e-kereskedő részt vehetett, így nem kizárólagosan csak Shoprentert használók tartoznak bele.
“2023 egy kihívásokkal teli év volt az e-kereskedelmi szektor számára. Azonban az ügyfeleink körében és a kutatás alapján is azt látjuk, hogy a webáruházak bevételei és csomagszáma növekszik. Míg például 2022-ben a válaszadók alig 40%-a, úgy 2023-ban már több mint 50% mondta, hogy 1000-nél is több csomagot teljesített egy évben.
Emellett a kutatásban résztvevő webshopok 67%-a növekedésre számított 2023-ban, ami az iparág megújulási képességeinek, mondhatni válságállóságának is a bizonyítéka. Nagyon örülünk ennek az eredménynek és büszkék vagyunk a webáruházakra, hogy ilyen évet zártak.
Az eredmények alapján látszik, hogy a webáruházak szeretnének reagálni az elmúlt időszak kihívásaira és a változások kezelésére, az ügyfélélmény növelésében és az újravásárlás ösztönzésében látják a megoldást. Ebben mi is szeretnénk a Shoprenter teljes ökoszisztémájával támogatni őket, hogy az idei évben sokkal sikeresebb és eredményesebb évet zárjanak.”
Rab Máté, Shoprenter, ügyvezető
A webáruházak mérete és forgalma
A felmérés szerint a magyarországi webáruházak piaca 2023-ban is fejlődést mutat. A megkérdezett webáruházak közel fele 10 millió forint feletti bruttó árbevételt realizált az utolsó lezárt üzleti évben, és 50%-uk több, mint 1000 rendelést teljesített. Azonban a webáruházak 15%-ának a bevétele nem érte el a 1 millió forintot, és 10%-uk kevesebb, mint 100 rendelést teljesített 2022-ben.
A válaszadók 67%-a bizakodó volt a 2023-as évet illetően is, ennyien számítottak növekedésre az elmúlt évben. A webáruháztulajdonosok átlagosan 42%-os növekedést prognosztizálnak 2023-ra, azonban a középérték csak 10%.
A TOP 3 kihívás, amellyel a webáruházaknak a jelenlegi helyzetben szembe kell néznie az új vásárlók szerzése, a vásárlási gyakoriság növelése és a marketing tevékenységek menedzselése.
A webáruházak tevékenységi területei
A webáruházak leggyakoribb tevékenységi területei a játék és ajándék, a barkács és kert, valamint az egészség-wellness és a lakberendezés. Ezen a négy területen működik a webáruházak több, mint fele.
A többi területen is számos webáruház működik, de ezek aránya kisebb. A ruházati és divattermékek területén például a webáruházak 10%-a, az elektronikai termékek területén pedig a webáruházak 15%-a működik.
Tájékozódási források
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a webáruházak TOP 3 tájékozódási forrása:
- Versenytársak elemzése és figyelése
- Közösségi média és online közösségek felületei (pl. Facebook csoportok)
- Szakmai weboldalak és fórumok böngészése (pl. Kosárérték)
Elgondolkodtató adat, hogy a válaszadók 27%-a jelölte tájékozódási forrásként a szakmai konferenciákat és rendezvényeket (pl. Ecommerce Expo), és csupán 12% vesz részt a szakértő szolgáltatók képzésein.
Szállítási módok
Az elérhető szállítási módok listáját továbbra is a házhozszállítás vezeti, szinte minden webáruház biztosítja ezt a szállítási módot (95%). A többi szállítási mód közül kiemelkednek a fixpontos átvevőhelyek (csomagpontok és csomagautomaták), melyeket a webáruházak közel 60-65%-a biztosít.
A megkérdezett webáruházak körében a TOP3 logisztikai szolgáltató sorrendje változatlan:
- GLS
- Foxpost
- MPL
Fizetési módok
Stabilnak mondható 2023-ban is az online bankkártyás fizetési mód helyzete. A webáruházak 77%-a biztosítja ezt a fizetési módot is a vásárlóknak. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a válaszadók nyitottak az új megoldások iránt is, mellyel javítható a vásárlói élmény a webáruházakban.
A webáruházakban biztosított TOP 3 fizetési mód:
- Utánvétel
- Banki átutalás
- Online bankkártyás fizetés
TOP 3 fizetési mód, melyre a webáruházaknak lenne igényük:
- Google/Apple pay
- Mentett kártyás fizetés
- Egyszeri fizetési funkció
A webáruházak marketingtevékenysége
A webáruházak számára a legfontosabb marketingeszközök a közösségi média, a SEO és a Google Ads. A megkérdezettek többsége elsősorban Facebook-on, Instagram-on és YouTube-on van jelen.
A leggyakrabban használt marketing eszközök a keresőoptimalizálás/SEO (71% használja), a Facebook hirdetések (65% használja) és a Google Ads (58% használja). A kutatásból egyértelműen kiderül, hogy ezek a leghatékonyabb, legtöbb bevételt hozó csatornák is a webáruházak körében.
A válaszadók 69%-a legalább 500 000 Ft-ot költ webáruháza marketingjére egy évben többek között ezeken a felületeken is éves marketing költségvetésük pedig átlagosan 4,8 millió forint volt 2023-ban.
A webáruházak 52%-a házon belül tartja marketing feladatait és ezen webáruházak 35%-nak nehézséget is okoz a marketing menedzselése. Ennél már csak az új vásárlók szerzése (43%) és a vásárlási gyakoriság növelése (41%) okoz nagyobb kihívást számukra. Az eredményekből az is kiderül, hogy marketing tevékenységük részeként a válaszadó webáruházak 40%-a nem kezeli a kosárelhagyó látogatókat.
Reagálj a kihívásokra az ügyfélélmény javításával és a visszatérő vásárlók növelésével
A webáruházak számára a leggyakoribb kihívást az új vásárlók szerzése jelenti. A válaszadók több, mint 40%-ának ez a legnagyobb nehézsége. A vásárlási gyakoriság növelése is fontos kihívást jelent a webáruházak számára, közel egyharmaduk jelölte meg ezt válaszként.
A webáruházak több mint fele az ügyfélélmény növelésével és az újravásárlás ösztönzésével válaszolna ezekre a felmerült problémákra. A válaszadók szerint a legjobb eszközök lehetnek erre a még egyszerűbb vásárlási folyamat, személyre szabott termékajánlások, gyors-rugalmas szállítási opciók és új technológiák (pl. AI).
Az előbb felsoroltak mellett azonban az előfizetéses szolgáltatás bevezetése is megoldást nyúthat mind az ügyfélélmény növelésére mind pedig a visszatérő vásárlási ösztönzésére. A válaszadó webáruházak harmadának még nem jutott eszébe előfizetéses szolgáltatás (vagy visszatérő vásárlási folyamat) kialakítása, azonban nyitott rá, további 17% pedig már tervezi ilyen megoldás bevezetését.
Konklúzió
A webáruházak számára egyre fontosabb lesz a vásárlói élmény. A vásárlók egyre inkább olyan webáruházakat keresnek, ahol gyorsan és egyszerűen tudnak vásárolni, ahol megbízhatóak a szállítási idők és a fizetési módok, és ahol személyre szabott ajánlatokat kapnak.
Az idei Nagy Webáruház Felmérés egyik nagy tanulsága, hogy a webshoptulajdonosok látják ugyan a problémákat és a lehetséges megoldásokat, de inkább csak a már ismert megoldások felé nyitottak. Nehezen szánják rá magukat a kísérletezésre, a plusz költésre és arra is, hogy a probléma megoldásához plusz energiákat is mozgósítsanak.
További részletes eredményekért töltsd le a teljes 2023-as Nagy Webáruház Felmérést!
Szeretnél még többet megtudni a hazai e-kereskedelem helyzetéről?
A kutatásról:
A nem reprezentatív kutatást a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. végezte a Shoprenter megbízásából online kérdőív segítségével 2023. október 16. és okt 31. között. Az eredmények elemzését a Humanize végezte és összevetette a Barion Zrt. adatbázisának aggregált adataival.