Ügyféligények a csomagkézbesítés piacán

Az online vásárlók két dolgot szeretnének leginkább: olcsó vagy kedvezményes árú terméket és gyors kiszállítást.

Akár most indítunk webáruházat, akár már meghatározó szereplői vagyunk a magyarországi e-kereskedelmi palettának, jó, ha szem előtt tartjuk: az online vásárlók igényei folyamatosan változnak. Ahhoz, hogy mindig időben tudjunk reagálni ezekre a változásokra, szükség van az ügyféligények és a piac alapos ismeretére is. Az online vásárló ügyfelek két dolgot szeretnének leginkább: olcsó vagy kedvezményes árú terméket és gyors kiszállítást. Előbbi esetében változás nem lesz, utóbbinál, azaz a termék célba juttatásánál azonban nem mindegy milyen eszközökkel, megoldásokkal lehet elérni azt, hogy mind az online kereskedővel, mind pedig annak szállítójával elégedett legyen a vásárló.

Jelenleg a megrendelők több mint 80 százaléka házhoz szállítást igényel, de a többség egyre kevésbé viseli el, hogy hosszú órákat kelljen a kézbesítésre várnia. A szűkebb kézbesítési időtartam meghatározása pedig egyre nagyobb fejtörést okoz a kereskedőnek és szállító partnerének egyaránt, arról nem is beszélve, hogy még nagyobb bosszúság mindkét félnek, ha sikertelen a kézbesítés. Éppen ezért nemcsak a kereskedők, hanem már az ügyfelek részéről is egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy a jelenlegi házhoz kézbesítés helyett inkább a kényelmes, jól megközelíthető, és a napi rutinba könnyedén illeszthető átvételi- vagy más néven fixpontokon vegyék át a vevők a küldeményeket. A Magyar Posta fixponti hálózatát PostaPont néven ismerik a vásárlók.

Fixpontnak nevezzük mindazokat a csomag- és küldeményátvevő helyeket, ahol a mindennapos tevékenység mellett vállalták, hogy átadják a webáruháztól hozzájuk szállított becsomagolt termékeket, hogy azt az ügyfelek átvegyék. A legtöbb ilyen hely hosszú nyitvatartással üzemel, mint például üzletek, benzinkutak, de ide tartoznak a kizárólag csomagátadással foglalkozó bérelt üzlethelyiségek, valamint a posták is, és a Magyarországon egyre népszerűbb csomagautomaták. A vevő egy ekkor kínálatból könnyen ki tudja választani, mely átvételi pont a számára legkényelmesebb, figyelembe véve annak helyszínét és nyitvatartási idejét. Könnyebbség, hogy ezek a fixpontok általában forgalmas, könnyen megközelíthető helyeken vannak.

A hazai logisztikai szereplők elemi piaci érdeke, hogy minél nagyobb és az ügyfelek számára kényelmesen elérhető és használható átvevőponti hálózattal rendelkezzen. Ahhoz, hogy a vásárlók is rászokjanak a csomagátvevő helyekre, szükség van arra, hogy árelőnye legyen a házhoz szállítással szemben.

A legnagyobb fixponti hálózattal – több mint 3000 átvevőhellyel – ma a Magyar Posta rendelkezik. A társaság folyamatosan bővíti PostaPonti partnerei számát. Idén – a meglévő MOL és COOP PostaPontok mellé – csatlakozott a Media Markt és a Trendmaker. Piaci szakértők szerint a fixpontok bővítése a magyar online kiskereskedelem növekedését jelentheti. A rendkívül árérzékeny vásárlókat hosszú távon meg lehet tartani, ha a termékek ára kedvező és a szállítási költségek is alacsonyak, így a fixponti átvevőhelyek népszerűségét is növelni lehet. A fixponti csomagkézbesítés várhatóan Magyarországon is egyre nagyobb teret fog nyerni, érdemes már most erre koncentrálni, a szállítási kínálatban szerepeltetni. Az egyre magasabb szintű vevői elvárások optimális kiegészítése a fixponti kézbesítés, amely rugalmasságával, gyorsaságával és kedvező díjjal hosszú távon népszerű maradhat az online vásárlók körében.

Ilyen volt az Ecommerce Expo 2025

Feltörekvő webshopok, marketplacen értékesítők, kicsinek maradni vágyók, nemzetközi piacra törő brandek, szakértők és piacképes e-kereskedelmi szolgáltatók sorakoztak fel a 9. Ecommerce Expo eseményen a Lurdy