Az online vásárlók két dolgot szeretnének leginkább: olcsó vagy kedvezményes árú terméket és gyors kiszállítást.
Akár most indítunk webáruházat, akár már meghatározó szereplői vagyunk a magyarországi e-kereskedelmi palettának, jó, ha szem előtt tartjuk: az online vásárlók igényei folyamatosan változnak. Ahhoz, hogy mindig időben tudjunk reagálni ezekre a változásokra, szükség van az ügyféligények és a piac alapos ismeretére is. Az online vásárló ügyfelek két dolgot szeretnének leginkább: olcsó vagy kedvezményes árú terméket és gyors kiszállítást. Előbbi esetében változás nem lesz, utóbbinál, azaz a termék célba juttatásánál azonban nem mindegy milyen eszközökkel, megoldásokkal lehet elérni azt, hogy mind az online kereskedővel, mind pedig annak szállítójával elégedett legyen a vásárló.
Jelenleg a megrendelők több mint 80 százaléka házhoz szállítást igényel, de a többség egyre kevésbé viseli el, hogy hosszú órákat kelljen a kézbesítésre várnia. A szűkebb kézbesítési időtartam meghatározása pedig egyre nagyobb fejtörést okoz a kereskedőnek és szállító partnerének egyaránt, arról nem is beszélve, hogy még nagyobb bosszúság mindkét félnek, ha sikertelen a kézbesítés. Éppen ezért nemcsak a kereskedők, hanem már az ügyfelek részéről is egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy a jelenlegi házhoz kézbesítés helyett inkább a kényelmes, jól megközelíthető, és a napi rutinba könnyedén illeszthető átvételi- vagy más néven fixpontokon vegyék át a vevők a küldeményeket. A Magyar Posta fixponti hálózatát PostaPont néven ismerik a vásárlók.
Fixpontnak nevezzük mindazokat a csomag- és küldeményátvevő helyeket, ahol a mindennapos tevékenység mellett vállalták, hogy átadják a webáruháztól hozzájuk szállított becsomagolt termékeket, hogy azt az ügyfelek átvegyék. A legtöbb ilyen hely hosszú nyitvatartással üzemel, mint például üzletek, benzinkutak, de ide tartoznak a kizárólag csomagátadással foglalkozó bérelt üzlethelyiségek, valamint a posták is, és a Magyarországon egyre népszerűbb csomagautomaták. A vevő egy ekkor kínálatból könnyen ki tudja választani, mely átvételi pont a számára legkényelmesebb, figyelembe véve annak helyszínét és nyitvatartási idejét. Könnyebbség, hogy ezek a fixpontok általában forgalmas, könnyen megközelíthető helyeken vannak.
A hazai logisztikai szereplők elemi piaci érdeke, hogy minél nagyobb és az ügyfelek számára kényelmesen elérhető és használható átvevőponti hálózattal rendelkezzen. Ahhoz, hogy a vásárlók is rászokjanak a csomagátvevő helyekre, szükség van arra, hogy árelőnye legyen a házhoz szállítással szemben.
A legnagyobb fixponti hálózattal – több mint 3000 átvevőhellyel – ma a Magyar Posta rendelkezik. A társaság folyamatosan bővíti PostaPonti partnerei számát. Idén – a meglévő MOL és COOP PostaPontok mellé – csatlakozott a Media Markt és a Trendmaker. Piaci szakértők szerint a fixpontok bővítése a magyar online kiskereskedelem növekedését jelentheti. A rendkívül árérzékeny vásárlókat hosszú távon meg lehet tartani, ha a termékek ára kedvező és a szállítási költségek is alacsonyak, így a fixponti átvevőhelyek népszerűségét is növelni lehet. A fixponti csomagkézbesítés várhatóan Magyarországon is egyre nagyobb teret fog nyerni, érdemes már most erre koncentrálni, a szállítási kínálatban szerepeltetni. Az egyre magasabb szintű vevői elvárások optimális kiegészítése a fixponti kézbesítés, amely rugalmasságával, gyorsaságával és kedvező díjjal hosszú távon népszerű maradhat az online vásárlók körében.