MPL GYIK – Kérdések és válaszok az új „webshop-rendelet” kapcsán (Hivatalos videófelvétellel)

MPL GYIK Ecommerce Expo előadás kérdések a webshop rendelet kapcsán

2024. február 29-én a 8. Ecommerce Expo Budapest rendezvényen dr. Balczó Barnabás, az MPL elnök-vezérigazgatója tartott előadást a sokak által „webshop-rendeletként” ismert új kormányrendeletről. A hivatalos felvétel a cikk végén elérhető.

A rendelet értelmében minden Magyarország területére kereskedelmi célú internetes honlappal termékértékesítést végző vállalkozásnak (webshopnak) biztosítania kell az egyetemes postai szolgálató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét.

Az előadás elején dr. Balczó Barnabás bemutatta, hogy milyen fejlesztések voltak a Magyar Posta életében az elmúlt 1-2 évben (pl.: fulfillment raktár létrehozása, csomagautomaták számának növelése) és hogy milyen terveik vannak a jövőre nézve (pl.: külföldi piacra lépés támogatása).

Ezt követően az Ecommerce Expo résztvevői által előre beküldött kérdésekre adott választ dr. Balczó Barnabás. Ezeket témakörök szerint csoportosította.

Teendők, ha már van meglévő szerződés

Ha már van élő szerződése a webshopnak az MPL-lel, akkor nem történik változás és a kereskedőnek sincs teendője.

Ha van szerződés, ugyanakkor az „inaktív”, akkor a vállalkozásnak fel kell vennie a kapcsolatot a Magyar Posta egyik értékesítőjével, hogy frissítse a szerződéses feltételeket.

Teendők, ha még nincs szerződés

Ebben az esetben két opció van:

  1. Regisztráció
    Az ÁSZF-ben foglalt szolgáltatások igénybevételéhez elegendő egy regisztráció a https://posta.hu/webaruhazi_jogszabaly oldalon.
  2. Szerződéskötés
    Ha az ÁSZF-től eltérő, magasabb szintű szolgáltatást szeretne igénybe venni a webshop, akkor érdemes egyedi szerződést kötni az MPL-lel. Ennek nincs minimum elvárása, az igénybe venni kívánt szolgáltatás alapján érdemes választani.

A két opció között oda-vissza biztosított az átjárás. Így aki eredetileg csak a regisztrációval szeretne élni, később választhatja a szerződéses konstrukciót is, és fordítva is.

Ellenőrzés

A kormányrendelet betartását nem a Magyar Posta fogja ellenőrizni, hanem a fogyasztóvédelmi szabályok megtartásának ellenőrzéséért felelős hatóság.

Barnabás elmondása szerint, ha valahol hiányosság lesz tapasztalható, akkor először még csak felhívás, figyelmeztetés várható, nem rögtön pénzbírság.

Szolgáltatás tartalma regisztráció esetén (ÁSZF alapon)

  • A kereskedő feladhatja a csomagját a 2200 magyarországi postahivatal egyikében.
  • A szolgáltatás díját a feladáskor kell kifizetni.
  • A szolgáltatás díját az ÁSZ határozza meg. Ez bruttó végső ár, ami tartalmazza a súly, az üzemanyag és az e-útdíj költségeket is.
  • Az ÁSZF szerinti díjba nem számolódnak bele a külön szolgáltatások díjai (pl.: utánvét, bankkártyás fizetés).

Webshopban feltüntetett fogyasztói árak

  • Regisztrált (ÁSZF alapú) szolgáltatás esetén: Az ÁSZF-ben meghatározott díjon kell biztosítani a webshopnak a szolgáltatást.
  • Szerződött partnereknek: Az MPL-es szállítás fogyasztói árát a webáruház határozhatja meg.
  • Egyéb költségek (utánvét, csomagolás): Külön feltüntethetőek ezek a díjak a webshopban.

Marketplace, integrátor, fulfillment szolgáltató

Sok kérdés merül fel azzal kapcsolatban, amikor a webshop különféle szolgáltatókkal dolgozik együtt, ilyenkor kinek mi a felelőssége a kormányrendelet betartásához.

  • Marketplace: Annak kell leszerződnie a Magyar Postával, aki a szállításért felel.
  • Integrátor: Az integrátornak meghatározott áron kell biztosítani a szolgáltatást, de ez nem lehet magasabb az ÁSZF-ben meghatározott árnál.
  • Fulfillment: A fulfillment szolgáltatónak kell szerződnie, de a webshopnak fel kell tüntetnie az MPL szállítást az oldalán.

Támogatás

A MPL elnök-vezérigazgatója arról is beszámolt, hogy mi mindent tesznek meg azért, hogy minél gördülékenyebbé tegyék a hazai e-kereskedők számára a kormányrendelet betartásához szükséges teendőket.

  • Megemelték az értékesítési, logisztikai és ügyfélszolgálati kapacitásukat.
  • Folyamatosan frissülő GYIK-ot tettek közzé: https://posta.hu/webaruhaz_jogszabaly_gyik
  • A webáruház motorokkal (pl.: Shoprenter) már felvették a kapcsolatot, hogy egyszerűen integrálható szolgáltatásként jelenjen meg az MPL.
  • Az egyedi fejlesztésű webáruházaknak pedig a Magyar Posta korlátozott és utófinanszírozásban megvalósuló pályázati lehetőséget hirdet majd meg a felmerülő fejlesztési költségek kompenzálására.

MPL előadás az Ecommerce Expo-n

Nézd vissza az Ecommerce Expo-n elhangzott előadást:

Az előadás felvételeket alapvetően nem szoktuk publikussá tenni, de a téma aktualitása és az égető kérdések miatt most kivételt teszünk.

Szeretnéd visszanézni a 2024-es Ecommerce Expo 30+ előadásának és kerekasztal beszélgetésének felvételeit? Március 14-ig még hozzájuthatsz a videókhoz!

Ilyen volt az Ecommerce Expo 2025

Feltörekvő webshopok, marketplacen értékesítők, kicsinek maradni vágyók, nemzetközi piacra törő brandek, szakértők és piacképes e-kereskedelmi szolgáltatók sorakoztak fel a 9. Ecommerce Expo eseményen a Lurdy