A keresőoptimalizálás (SEO) továbbra is az egyik legjobb megtérülést (ROI) biztosító marketingcsatorna. Az online marketing olyan alapvető eleme, amelynek célja, hogy javítsa a weboldalak láthatóságát a keresőmotorokban, például a Google-ban vagy épp a Bing-ben. A SEO-t alapvetően három fő pillére szokás osztani:
- Technikai SEO: Ez a rész foglalkozik a weboldal szerkezetével és technikai aspektusaival, mint például a betöltés sebessége, mobilbarát kialakítása, vagy éppen a keresőrobotok általi indexelhetősége, megtalálhatósága és olvashatósága.
- On-page SEO: A tartalom SEO-nak is nevezett pillér a minőségi, releváns tartalom létrehozására összpontosít. Ez sokáig leginkább az írott anyagokat foglalta magában, ma már azonban a képeket, videókat és sok egyebet is ide sorolhatunk.
- Off-page SEO: Az oldalon kívül történő SEO, vagy más néven linképítés a weboldal hitelességének, és hivatkozási számának növelésére irányul, leginkább más hasonló minőségi weboldalakról származó linkek segítségével.
A felosztás nem újdonság azok számára, akik legalább már alapszinten foglalkoztak keresőoptimalizálással. Érdekesség azonban, hogyha az ember kicsit beleássa magát a témába, akkor azt fogja találni, hogy mindhárom pillér jellemzően ugyanoda vezet. Ezt a közös elemet bár nem szokták a SEO egyik fő pilléreként kezelni, mégis megkerülhetetlen, sőt nélkülözhetetlen az egész folyamat szempontjából. Ez az alap, amire az egész keresőoptimalizálás stratégia épül: a kulcsszókutatás. Az alábbiakban erről lesz szó.
A kulcsszókutatás, mint a SEO rejtett pillére
A kulcsszókutatás általában a legelső lépés — az alap, amire a SEO tevékenységet fel kell építeni.
- Technikai SEO és a kulcsszókutatás: Bár sokan úgy gondolják, hogy a kulcsszókutatásnak ezen a fronton van a legkisebb szerepe, mégis rendkívül fontos elem: ahhoz, hogy SEO-barát URL struktúrát tudjunk létrehozni — megfelelő kategóriákkal, alkategóriákkal vagy útvonalakkal —, tudnunk kell, hogy milyen kulcsszavak fontosak a számunkra. Ezzel ráadásul megkímélhetjük magunkat a későbbi fejfájástól, a kategóriák átnevezésétől, átirányításoktól.
- On-page SEO és a kulcsszókutatás: A kulcsszókutatás óriási jelentőséggel bír ennél a pillérnél: minden, amit a weboldal tartalmával teszünk, a kulcsszókutatás által felvázolt stratégiát kell követnie. Az on-page SEO gyakorlatilag a kulcsszókutatás gyakorlatba ültetését jelenti.
- Off-page SEO és a kulcsszókutatás: Bár a linképítésre nem feltétlenül gondolunk úgy, mint amihez létfontosságú egy átfogó kulcsszókutatás, ám a Google egyik top ranking faktorja az anchor text — vagy magyarul horgonyszöveg. Ez mutatja meg, hogy pontosan milyen témájú tartalomra hivatkozunk, mi is bújik meg a link mögött, és mi történik, ha rákattintunk a kékkel kijelölt szövegre.
A kulcsszókutatás tehát rendkívül fontos, nélkülözhetetlen feladat.
Milyen a jó kulcsszó?
Egy jó kulcsszónak 3 ismérve is van:
- Van rá keresési mennyiség, tehát ha jól szereplünk rá, akkor forgalmat fog terelni.
- A forgalommal együtt nemcsak látogató, hanem üzleti potenciál is érkezik az oldalra. Vagyis konvertálnak, vásárolnak majd.
- És fontos, hogy ezekre a kulcsszavakra reális esélyünk is legyen jól szerepelni.
Minél kompetitívebb egy piac, annál nehezebb jól szerepelni egy-egy kulcsszóra. De minden területen és iparágban vannak olyan kifejezések, amelyekre relatív könnyű jól szerepelni akár már rövid-középtávon. De vajon hol lehet ezekre rábukkanni?
Egy ingyenes módszer — Keywordtool.io
Az egyik legjobb ingyenesen elérhető kulcsszókutató szoftver a keywordtool.io, amely ma már képes:
- Több platformon is kulcsszavakat keresni (pl.: Google, Youtube, Amazon, Instagram, stb.)
- Több piacon is keresést futtatni (pl.: világszerte vagy Magyarországon, stb.)
- Konkrét tartalomtípusra szűrve (pl.: szöveges keresés, képek, videók, stb.)
- Legalább 10-15 nyelven (pl.: magyarul is)
- Nagy mennyiségű kulcsszavakat találni (750+ kulcsszó keresésenként)
A kezelőfelülete rendkívül egyszerű, a weboldal meglátogatása után egy ugyanolyan keresősáv fog minket várni, mint amit már a keresőmotorokban megszokhattunk: Nincs más dolgunk, mint beírni a témát, amiről tartalmat szeretnénk gyártani, kijelölni az előbb említett releváns szűrőket, és már indíthatjuk is a keresést:
Bár azonnal láthatjuk, hogy a funkciók többségéhez előfizetésre lesz szükségünk, de az általuk ígért több száz, vagy a kisebb piacokon (pl.: magyar) fellelhető több tíz kulcsszót így is megkapjuk ingyen.
Azt pedig könnyű ellenőrizni, hogy a kulcsszavak valóban nagy keresési volumennel rendelkeznek-e: erre vannak ingyenes szoftverek is (pl.: Google Ads Kulcsszótervező), de akár egy-egy kulcsszó konkrét rákeresével láthatjuk azt is, hogy a top találatok között előszeretettel használják a legfontosabb helyen — a címben — is a Keywordtool.io által kidobott kulcsszavakat: Például a “magyarország legszebb helyei” keresési kifejezésre kidobott top találtok között látható az Ecoterra.hu egyik cikke, melynek címében a kulcsszótervező által ajánlott kifejezések láthatóak:
A(z egyik) legjobb fizetős módszer
A fizetős SEO szoftverek között az itthon ismert és használt két legnagyobb — és talán legjobb — versenyző az Ahrefs és a Semrush. Mindkettő hasonló funkciókkal rendelkezik, és az árazásuk is hasonló nagyságrendet képvisel alap felhasználás esetén. Amennyiben előfizetünk rá, több lehetőségünk is van a kulcsszavak kigyűjtésére. Megtudhatjuk például, hogy egy adott konkurens milyen kulcsszavakra szerepel jól: Ezt a Site Explorerbe beírva, majd a bal oldali sávban a Keywords Explorerre kattintva tudhatjuk meg.
De akár a konkurensünk konkrét tartalmának kulcsszavait is kideríthetjük, ehhez a fent található Keywords Explorer-t kell használnunk, majd rákeresnünk arra a témára, amiről írni szeretnénk, és végül a top találatok mellett található kulcsszavak számára kell kattintanunk: A “Magyarország legszebb helyei” kifejezésnél láthatjuk, hogy az Ecoterra egyik konkurensének tartalma milyen kulcsszavakra rankel.
Bár sem az ingyenes, sem a fizetős eszközök nem fogják nekünk megadni az összes kulcsszót, amire egy adott oldal rankel, hatalmas segítséget fognak jelenteni abban, hogy:
- pontosan mire kíváncsiak az emberek,
- hogyan strukturáljuk a tartalmainkat,
- milyen kifejezésekre érdemes jól szerepelni a számok alapján.
Ezt a kutatást pedig nemcsak content alapú vagy épp szolgáltató cégekre lehet megcsinálni, hanem ecommerce vállalkozásokra is. Ha megnézzük egy adott iparág legjobb szereplőit, akkor vissza lehet fejteni, hogy a weboldala milyen kifejezésekre szerepel jól. Amikor például megnézzük a napszemüveg piac egyik ismert hazai vállalatát, a visionexpress.hu-t, akkor látni lehet, hogy milyen az oldal felépítése és URL struktúrája — melyek a húzó kategóriák és tartalmak. Mappanézetre váltva (Top Subfolders) pedig rendszerezni is lehet az adatokat.
Innen már látjuk is, hogy ennek az oldalnak például 107 blogposztja van a /blog url slug alatt. Ha pedig itt még mélyebbre ásunk, akkor látható, hogy az adott kategórián belül egy konkrét tartalomnak melyek a top kulcsszavai.
Adott kulcsszavakhoz kapcsolódóan pedig látható a KD (keyword difficulty) értéke, ami megmutatja milyen nehéz jól szerepelni az adott kifejezésre. Minél közelebb van az érték 100-hoz, annál nehezebb rankelni, és minél inkább közelít a 0-hoz, annál könnyebb lesz jól szerepelni organikusan.
Egy ilyen elemzés után pedig akár órák alatt össze lehet rakni egy alap, de egyébként megalapozott SEO stratégiát. Néhány nap eltöltése után pedig egy teljes kulcsszókutatást is össze lehet rakni, ami akár 2-3 évre előre kijelöli a SEO feladatokat és tartalomgyártási igényeket. A kulcsszókutatás tehát egy végtelenül egyszerűnek tűnő terület a SEO-n belül, aminek azonban komoly mélysége van, és ha az ember jól akarja végezni a dolgát, akkor ugyanazt fogja tapasztalni, mint az egész SEO iparágban: a folyamat összetett és folyamatosan fejlődik, mégis a többi marketingcsatornához képest sokkal örökzöldebb, amely bár komoly szakértelmet és türelmet igényel, de a befektetett erőfeszítések jelentős hozzáadott értéket képesek létrehozni a vállalkozások számára.
Szerző:
Papp Gábor, SEO szakértő (The Pitch)
Szeretnél még többet tudni a kulcsszókutatásról és a keresőoptimalizálásról? Gyere el az Ecommerce Expo-ra, ahol Papp Gábortól, Magyarország egyik legelismertebb SEO szakértőjétől is tanulhatsz! Vedd meg jegyedet még ma a rendezvényre.