Attilának már akkor webshopja volt, amikor még kötelező volt a fizikai üzlet az online shop mellé. Akkor még vonattal vitte az árut Budapestre, önállóan, a Nyugatiból szórta a megrendelőknek, mára pedig egy kétüzletes, több webshopos vállalkozó, disztribútor egy több mint 2 milliárd forintos árbevételű cég élén. Vagyis inkább egy asztalnál a csapattal.
A beszélgetést a Black Friday témakörével indítjuk. Ez igazán aktuális, főleg egy társasjáték webshopnak a karácsonyi szezon előtt. Orange Friday – márkaszínhez hűen ők ezzel indították az ünnepi szezont november 17-én, így a november 24-i Black Fridayre már kevésbé jutott szufla. De ezt pont így tervezték.
Az év végi kampányokon túl a piaci részesedésről, AI-ról, kihívásokról és látható megoldásokról beszélgettem Ádám Attilával, a Reflexshop tulajdonosával.
A gyönyörűen felépített közösségükben hirdették meg a sikeresen lezajlott Orange Fridayt különféle akciókkal és csomagajánlatokkal. Célközönségük egy saját Facebook-közösségben összpontosul. Játékokkal foglalkoznak, amit annyira nem szeret kimondani, mert a „bemegyek a játékboltba” mást jelent az emberek többségének — a gyerekjátékok jutnak eszükbe. A Reflexshop célcsoportja a tinédzserek, szülők, fiatal felnőttek. Amit ők adnak, az az aktív, együtt töltött szabadidő, ehhez kínálnak eszközöket — legyen ez társasjáték, egy profi jojó vagy egy zsonglőrtermék. Egy ügyesen, nagy gonddal kiválasztott portfólió, ami a szabadidőből valódi élményt tud varázsolni.

Guba Vanda: A mi generációnk sokat játszott gyerekként társasjátokat, ez a generáció most a vásárló?
Ádám Attila: Ez jó kérdés. Nagyon szűk volt a társasjátékos kultúra régen, már ha lehet ilyet mondani. Azok ugye nem valami modern társasjátékok voltak, most meg egészen elképesztő, micsoda dolgokat alkotnak. Ha te nem találkoztál volna gyerekkorodban társasjátékokkal, akkor is azt gondolnád, hogy ez elképesztő. A dobsz és lépsz társasokon jóval túlmutat most a repertoár.
Mekkorák vagytok ti a magyar piacon? Mekkora most a piaci részesedésetek? Ki igazán nektek a konkurencia?
Én szeretem a versenyt, de nem igazán van konkurenciánk. Vagy legalább is nem úgy tekintek rájuk. Igazából, ha jól megvizsgáljuk, velük is egy csapatban dolgozunk. A versenytársak piacot generálnak nekünk is, ugyanazért dolgoznak, hogy az emberek megismerjék a modern társasjátékokat. A Játéknet, a Regio pedig ugyanúgy viszonteladóink, szóval egyiket sem mondanám szoros konkurenciának.
Így a piaci részesedésünket is nehéz megadni. Vannak hozzánk hasonló kiadók, de van például a Regio, akik iszonyat széles szortimenttel dolgoznak, akikhez szintén nem tudjuk mérni magunkat.
Igazából nem mérjük, inkább árbevételt szoktunk nézni. Beszédes, objektív. Akik a piacon vannak, nekik a növekedését, stagnálását, eredményességét nézzük, szóval azt nézzük, hogy hozzájuk képest hogy állunk, azaz benchmarkolunk.
Hogy egy focis hasonlattal éljek; egy csapatban vagyunk, mind azért dolgozunk, hogy többen játszanak, és nekünk szerencsére nem azért kell dolgoznunk most, hogy bent maradjunk a csapatban. Amit mi csinálunk, az jó a többieknek is, ha ők építenek piacot, az nekünk is jó. Van egy csapatbeli, egészséges rivalizálás. Ahhoz, hogy játékban tudjunk maradni, folyamatosan edzeni kell, érdemes jó kapcsolatot ápolni a csapattagokkal. Nem alapvető dolog, hogy mindenki benne marad a csapatban, ez a fociban is így van, ezért jó a hasonlat, ott is kiöregednek, lesérülnek, elkényelmesednek, fejükbe száll a dicsőség a játékosoknak.
Mi első körben disztribútorok vagyunk, nekünk a társasjáték az egyik divíziónk. Szállítunk az Auchannak, a Müllernek, a Tescónak, az Aldinak, most regisztrálásra kerültünk a MediaMarktba is.
Gratulációm után rögtön említette Attila, hogy 2018-ban indult a levelezés a MediaMarkt csapatával, és most ért be a munka eredménye. De mégis mi tört meg idén? Mindig van egy-egy lelkesebb beszerző, és most sikerült…
Szállítunk több nagy szereplőnek, nagykereskedőnek is Magyarországon, mellette van két offline üzletünk, a reflexshop.hu webáruház, mellette pedig több, kisebb márkaoldalunk, tematikus oldalon. Ezek viszonylag elhanyagolható forgalmat generálnak, de márkaépítés szempontjából nagyon jók.
Az ecommerce rész szimbiózisban van az offline-nal, ami körülbelül 30-40%-a forgalmunknak. Az e-kereskedelem részaránya pontosan 25% (kiskerrel együtt 40%), de az online forgalmunk aránya folyamatosan növekszik.
Az online mentalitás az, ami tereli a forgalmat a nagykereskedelmi forgalom felé.
Ha van egy TikTok-videónk, ami hoz 700.000 megtekintést, akkor automatikusan növeli a keresletet az összes boltban, nem feltétlenül csak nálunk csapódik ez le. Az ecommerce egyre fontosabb, növekvő üzletágunk.
Mi a célotok az online közösségépítéssel?
Hogy a benne lévő emberek aktívak legyenek, segítsük őket, tudjanak kérdezni, adjunk nekik belső infókat, exkluzív dolgokat, eseményekről tájékoztassuk őket. A Kapcsolj ki és játssz! csoportból egyértelműen direkt értékesítést is várunk. Például az Orange Friday és Black Friday ajánlatokat is közzétettük ott. Szóval egyértelműen van előnye több szempontból is.
Például van olyan klasszikus társasjáték, amit adott kiadó nem tudott sikerre vinni, nem volt jó az időzítés. Nekünk is volt ilyen, 2016-ban adtuk ki a játékot, akkor ez a közösség jóval kisebb volt. Most azt látjuk, hogy sokkal nagyobb az elérésünk és most újra kiadjuk 2024-ben.
Manapság a csapból is a mesterséges intelligencia folyik. Ti használjátok már az AI-t, ha igen, mire?
Hatástöbbszörözés, skálázhatóság miatt egyre inkább belefolyik ez a mindennapjainkba.
A működésünk tudatos volt, pl. SAP Business 1-t használunk, egészen kis méretben vezettük be. De ott a Dyntel BI rendszer is, ami még kiaknázásra vár.
AI szinten az alábbi eszközöket alkalmazzuk (mindenhol a fizetős verziót)
- ChatGPT, CopySmith
- Photoroom
- Tiktok videós szoftver
- Dali képkészítő
- Canva AI, Canvának is a pro verzió
- Adobe videó- és képkészítése
- Optimonk
Egyre tudatosabban használjuk az AI-t, tudjuk, hogy meg kell tanulni jól használni az ebben rejlő lehetőségeket. Abszolút tud kreativitást és tudást belevinni egy cég életébe, ha valaki jól tudja használni. És ez lesz a nyerő a közeljövőben.
Mit gondolsz arról, amit sokan emlegetnek, hogy „az AI elveszi az emberek munkáját”?
Az AI lényege nem a munkaerő cseréje, hanem hogy hatékonyabban tudjunk működni.
Ha már a csapatról van szó. Jelenleg hány fő áll a Reflexshop mögött?
25-30 fő között vagyunk, ha a kereskedelmi irodát, a raktárat, a debreceni back office-t és a 2 üzletet is nézzük.
Pénzügyi, Operatív, Marketing, Kereskedelem vezető, vannak sales-esek, vannak boltban és raktárban dolgozó kollégák, vannak beszerzők, ügyfélélmény managerek, grafikus, tartalomfejlesztő. Csúcsszezonban egy-egy terület kibővül, például raktárosokkal, diákokkal.
Az előző helyen hiányoztak a saját közösségi terek, így ami nagy lökést adott nekünk, hogy beköltöztünk a debreceni irodába. Lett egy önálló irodaépület, egy szellemi műhely — elég jó hatékonyság alakult ki.
Debrecenben van a pénzügy, a HR, az ügyfélszolgálat, itt van a tartalomfejlesztés, a marketing, meg itt vagyok én is. 🙂
Ezen felül Budapesten van minden, ami kereskedelem — kereskedelmi vezető, nagykereskedelmi vezető beszállító, sales-es, logisztikai parkban logisztikai raktárunk.
Te honnan szoktál inspirálódni, hogy a vállalkozó énedet és a cégedet is tovább fejleszd?
A Mastermind csoport tagja vagyok és rengeteg üzleti képzésen veszek részt. Tegnap például Budapesten voltam és az oda-vissza úton is podcasteket hallgattam, csak az 4 óra tanulás.
Tegnap fél 8-ra kellett mennem Budapestre, emiatt 4-kor keltem. A feleségem kérdezte is, hogy tényleg mész? Én meg mondtam, hogy igen, ezek az apró extra erőfeszítések kellenek. Ennyi év után is bennem van az a lelkesedés. Régen a vonattal vittem az árut, vettem a fáradságot, ezt most is megteszem. Igazából elég egy apró dolog.

Novemberben voltam az Ecommerce Expo előadói fotózásán nálatok, amely után egy TikTok-képzést is elhoztatok nekünk. A képzés közben folyamatosan írtam a jegyzeteket Kittinek, a marketingesünknek. Kecskés Áron, a képzésvezető pedig mondta, hogy van több mikrofon megoldás, de hogy van a DJI csiptethetős dupla mikrofon, így több méterről lehet venni, ez a legjobb eszköz. Hazamentem, körbenéztem és meg is rendeltem a mikrofont.
Mindig kell valami apró dolog. Egy ötlet, ami pont elég ahhoz, hogy javítsunk, fejlesszünk valamin.
Másik példa: A SEO-val régóta nem foglalkozunk, de most hallgattam a Biznisz Boyz podcastet a Pál Zolival. Ma az volt az első, hogy kitöltöttem a kérdőívüket, és várunk tőlük egy ajánlatot.
A kiállításokon, konferenciákon is az történik, hogy megvannak a lelkes amatőrök, akik iszonyat sok szóróanyagot gyűjtenek össze, mint egy karácsonyfán, csüngnek rajta a katalógusok. Az utóbbi időben, amikor elmentünk egy nürnbergi kiállításra, megnéztem a végén, hogy hány névjegykártyánk maradt. Minél kevesebb, annál jobb, mert ez azt jelenti, hogy amit csinálunk, az működik.
A könyvekkel is ugyanígy vagyok, nem várom, hogy világmegváltó ötlet legyen, elég egy kis ötlet. Nem az a lényeg, hogy hány ötlet van, hanem hogy abból az ember hányat valósít meg.
Téged mi hajt még mindig ebben az egészben?
Versengő típus vagyok, a kaland hajt, az izgalom, amikor kapok egy csomagot egy új társasjátékkal vagy mintákkal. Tegnap Budapesten voltam, és utána, amikor jöttem be az irodába, néztem be, hogy vajon jött valami? Van valami új az asztalomon? Olyan, mint egy karácsony, folyamatosan jönnek a csomagok, minták, feldolgozhatatlan mennyiségű társas, információ.
Például egy konferenciáról kb. 100 új társassal lehetne hazajönni, és megint jön a nemet mondás, mert annak nincs semmi értelme, ha nem tudjuk még kiadni és csak áll a raktárban. Ráadásul ez etikátlan a készítővel szemben is.
Mindig van valami új kihívás, szakmai fejlődés, tanulnivaló — ez éltet engem.
Mi most a top kihívásotok?
1. Recesszió
Nem csak ecommerce szempontból, de általános a csökkenő gazdaság, a csökkenő gazdaságból fakadó csökkenő kereslet, a csökkenő piac, ami hatással van ránk. Elsőkörben ebben kell lavíroznunk, meg kell találnunk azokat a lehetőségeket, amelyekben nincsenek még kielégítve az igények, megtalálni azokat a célcsoportokat, akiket még nem értünk el. De egyértelműen a célom az, hogy ha kisebb is a torta, akkor is minél nagyobb szeletet harapjunk ki.
Nem tudunk eltekinteni attól, hogy recesszió van, aminek amúgy van egy pozitív hozadéka is, voltak iparágak, amikre abszolút pozitívan hatott. Ugyanaz történik, mint vitorlázásnál, mindenkire ugyanaz a szél fúj és van egy hajó, ami a Balatont X idő alatt éri körbe, valamelyik meg töredék idő alatt. Egyértelműen a kulcs az, hogy mit építettél, milyen a hajód, a legénységed, a kommunikációd, a csapatösszhangod, a folyamataid. A hajó sem nyílegyenesen megy A-ból B-be. Cikázik folyamatosan, így éri el a célját.
A mostani szituáció is olyan, hogy lesznek hajók, akik a viharban el fognak veszni. Itt dől el, hogy milyen hajót építettél, nyertesként tudsz-e kikerülni.
2. Versenyképesség fenntartása
Mindenhonnan az AI folyik, pedig szerintem, hogy egy cég fenntartsa a versenyképességét, az egyik legfontosabb, hogy a kollégák milyen erősek, mennyire tud a természetes intelligencia fejlődni. Erről baromi kevés szó esik. (Szerkesztői kiegészítés: Az Ecommerce Expo-n az Onlife meetupján hallhatsz erről a témáról többet.) Versenyképesség alatt értem azt, hogy az összes folyamatot hogyan lehet átgondolni, ebbe hogyan lehet az AI-t beépíteni. Ebben az időszakban a hibát, a hibázást jobban bünteti a piac.
Az óvatosság jellemzi a piacot. Óvatosabb a vevő, a gyártó, a nagykernél a beszerző, a lakosság. Ebben a csökkenő, óvatos piacban versenyképességet fenntartani az egyik top kihívás salesben, marketingben és az összes folyamatban.
Hogyan fér össze az óvatosság azzal, hogy most kellene a hatékonyságba fektetni?
Hát igen, a hajónak tartalékkal kell rendelkeznie, ez az egyik kulcskérdés. Most kevésbé lehet hibázni, például hogy nem fektetsz olyan fejlesztésbe, ami kérdéses. Okosan kell költeni olyan fejlesztésekre, ami után ténylegesen költségcsökkentést, hatékonyságot, jobb erdeményeket érsz el. Ezt csak akkor tudod megcsinálni, ha a jó időkben nem presztízs baromságokra költötted a cég pénzét.
Térjünk vissza a Top 3 kihívásra. Kettőt már említettél, mi a harmadik?
3. Váratlan kihívások
Ha 2019 előtt felteszed a kérdést, hogy milyen kihívásokkal szembesülhet egy e-kereskedő akkor tök objektív válaszok voltak.
Most a válasz ugyanerre a kérdésre: mi lesz a kihívás?
Az utóbbi években mindig jött valami változás, amihez igazodni kellett: A covid, a háború stb.
Az idei év kihívása, hogy hogyan tudunk növekvő cégként rugalmasak maradni, hogy ezekből a váratlan kihívásokból jól jöjjünk ki.
Én a jelenlegi helyzetet abszolút nem mondanám válságnak. Ez egy visszaesés, a válság egy hatásvadász dolog. Volt egy hatékonytalanság, pénzszórás, vállalati és magán szinten is, igazából annyi, hogy egyik fa sem nő az égig. Ezt gondolják sokan: az élet csak jobb lehet? Jobb állás, jobb kereset, jobb család? És a cégnél is így vannak. Jobb bevétel, jobb piac, több profit anélkül, hogy bármin változtatnának.
De nálunk is egy a lényeg, egy a cél, a növekedés.
Akkor fennmarad a hajó, az a cél?
Nem, az hogy még gyorsabb legyen!
Mi erre a megoldás?
Dolgozni kell, ennyi. Ezt sokan elfelejtik. Pedig ennyire egyszerű.
Attila, köszönöm a beszélgetést! Találkozunk februárban az Ecommerce Expo-n!
Szerző:

Guba Vanda
Az Ecommerce Expo főszervezője.