Az e-kereskedelemi ökoszisztéma az évek során jelentős átalakuláson ment keresztül, aminek következtében újabb és újabb logisztikai gyakorlatok honosodnak meg az iparágban. Hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a fulfillment szolgáltatások teljes körű kiszervezése, amely amellett, hogy a rendelésteljesítés terhe alól teljes mértékben mentesíti a webáruházakat üzemeltető vállalkozásokat, akár 30-50% megtakarítást nyújthat a saját, manuális raktári költségekhez képest. A témát Guóth Patrik, a Boxy fulfillment szolgáltató értékesítési vezetőjének szakcikke járja körbe.
A fulfillment nyújtotta előnyök
A webáruházak raktározási és kiszállítási tevékenységének fulfillment központokhoz történő kiszervezése számos előnnyel jár és egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy mennyi erőforrás szabadul fel, ha az árukészlet kezelését, csomagolását és szállítását egy külső szakértő partnerre bízza.
A teljesítési központokkal történő együttműködés a fejlett infrastruktúrának és a professzionális szervezésnek köszönhetően gyorsabb szállítási időt eredményez, ami amellett, hogy javítja az ügyfelek elégedettségét, az ügyfelek visszatérésének esélyét is növeli. A fulfillment szolgáltatók olyan magas szintű szaktudással és technológiai infrastruktúrával rendelkeznek, amelyekhez házon belül csak a legnagyobb és legtőkeerősebb vállalkozásoknak van hozzáférése.
Ugyancsak fontos szempont a rugalmasság, hiszen a külsős teljesítési szolgáltatások mindig az igények szerint bővíthetőek. Ez segít kezelni a rendelésszámok ingadozásából, például a szezonális ugrásokból fakadó terhelést anélkül, hogy a vállalkozásoknak infrastruktúrát kellene bővítenie, vagy új munkaerőt lenne szükséges felvennie.
Mivel az árukészlet kezelése, csomagolása és szállítása időigényes feladat, a kiszervezéssel rengeteg idő és energia szabadul fel, így a vállalkozás egyéb stratégiai céljaira összpontosíthat.
A professzionális teljesítési szolgáltatások általában szigorú minőségellenőrzési intézkedéseket alkalmaznak, amelyek csökkenthetik a rendelésfeldolgozási hibákat, ami ezzel alacsonyabb visszaküldési arányt és elégedettebb ügyfeleket eredményezhetnek. Mivel ezek a cégek a méretgazdaságosságból profitálnak, sokkal jobb árakat tudnak kialkudni szállítmányozási vagy csomagolóanyag ellátó partnereiktől, mint egy egyedi vállalkozás.
Megoldás egy gyakori logisztikai problémára: Cross-docking
Az e-kereskedelemben Magyarországon is egyre erősödő trend, hogy a webáruházak nem tartják készleten az áruik egy részét, hanem a vásárlás pillanatában adják le a gyártónak, nagykereskedőnek vagy egyéb beszerzési forrásuknak a rendeléseiket. A klasszikus dropshipping modell szerint, amikor a webshopban a vásárló a terméket megveszi, a beszerzési forrás azt becsomagolja és eljuttatja a vásárlóhoz. A kereskedőt, aki a webshopot működteti, gyakorlatilag nem is érinti a termék. De mi történik abban az esetben, ha a webshop üzemeltető nem egy, hanem több beszerzési forrást is fenntart, vagy akkor, ha a kereskedő bizonyos termékekből raktárkészletet tart és abból értékesít (pl.: nagy tételű beszerzés esetén elérhető árkedvezmény miatt)? Erre a dilemmára kínál megoldást az ún. cross-docking folyamat, amely egy „készletmentes” elosztási gyakorlat.
Az ellátásilánc-menedzsment területén a cross-docking szolgáltatást annak biztosítására használják, hogy az áruk állandó mozgásban maradjanak, lehetőleg egyáltalán ne legyen szükség azok költéségekkel járó raktározására. A Boxynál a keresztdokkolást olyan logisztikai eljárásként határozzuk meg, ahol a beszállítótól vagy a gyártótól származó termékeket közvetlenül a vevőhöz juttatjuk el, minimális vagy nulla kezelési, ill. tárolási idővel.
A cross-docking előnyei
- Gyorsabb árumozgás
- Alacsonyabb raktározási költség
- Gyorsabb szállítás
A módszer lényegét egy példán keresztül lehet a legegyszerűbben demonstrálni. Legyen a példánkban egy olyan elképzelt vásárlói kosár, amelyben három termék szerepel: az egyik A-beszerzési forrásból származik (dropshipping modell), a másik B-beszerzési forrásból (szintén dropshipping), míg a harmadik raktárkészleten lévő termék. Ebben az esetben 3 kiszállítási díj merülne fel, míg a vásárlóhoz eljut a rendelés (és ez 3 futártalálkozást, illetve 3 vásárlástól való elállási lehetőséget is magában rejt). Ezt elkerülni a rendelésben szereplő termékek konszolidálásával lehet, amelyet praktikusan a kereskedő maga, vagy a fulfillment szolgáltatója végezhet el.
A cross-docking költségcsökkentő hatása
Kimutatható összefüggés van a rendelés időpontja és a kézbesítés közötti idő növekedése és az átvételi hajlandóság között: minél később történik a kézbesítés, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy a vásárló nem veszi át a rendelését. Tehát, ha a konszolidáció lassú, akkor nagyobb valószínűséggel áll el a fogyasztó a vásárlástól.
Miért gond ez? A kereskedő költött a vásárló megszerzésére, költött a rendelés összeállítására (250-500 Ft), ezek mellett még természetesen a csomagolóanyagra (100-500 Ft), a termék kiszállítására utánvéttel (1000-1400 Ft), majd a visszaszállítására (1000-1400 Ft) és a visszáru feldolgozására is (250-500 Ft). Tehát összesen 2600-4300 Ft közötti összköltsége merül fel a lassúság miatt. Ezért annak, aki ilyen üzleti modellben dolgozik, javasolt odafigyelnie, hogy milyen sebességet képes elérni a rendelések teljesítése során, ha surranó termékeket is érint a szállítás.
Surranó termékek kezelése
A cross-docking szolgáltatások minősége egyre nagyobb teret nyer a fulfillment szolgáltató kiválasztása során. Van-e surranó termékre specializált folyamata, vagy ugyanabban az áruátvételi és betárolási folyamatban kezeli a „normál” raktárkészletet, mint a surranót? Milyen felárral kezelik a surranót? Milyen rendelési cut off-fal dolgoznak (a hány óráig beérkezett rendelést állítják össze még aznap)? Ha például 15:00-ig beérkező rendeléseket adnak át a futár-partnereknek ugyanazon a napon (A-nap), akkor a futár kézbesítési kísérlete B-napon fog megtörténni. Ahhoz, hogy A-nap 15:00-ig a rendelésben szereplő összes tétel mögött eladható raktárkészlet legyen a fulfillment szolgáltatónál, ahhoz a kereskedőnek a surranó termékeket el kell juttatnia a fulfillment szolgáltatójához, akinek azt be kell vételeznie. Tehát a 15:00 órából le kell vonni a bevételezési időt, amit surranó termékekre vállalnak (jellemzően 3-5 óra), továbbá le kell vonni a beszállítási időt (2-3 óra, ha bejáratott a kereskedő folyamata). Ezek alapján (a kedvezőbb időkkel számolva), ha a vásárló surranó terméket vásárol, akkor az A-napon 10:00-ig leadott rendelései B-napon kézbesítési kísérletben vesznek részt.
Összegzés
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy a keresztdokkolás dinamikusan fejlődő logisztikai megoldás, amelyet a technológiai fejlődés, a fenntarthatósági követelmények és az ellátási láncok által generált igények határoznak meg.
A megfelelő fulfillment szolgáltató-partner kiválasztásában a legfontosabb szempont, hogy összhangban legyen a vállalkozás igényeivel, ezért a döntés meghozatala előtt érdemes gondosan értékelni a szolgáltatások költségeit és a megbízhatóságot.
A jövőben az új technológiákra és megoldásokra való nyitottság még jobban felértékelődik, a vállalkozások versenyképessége szempontjából elkerülhetetlen lesz, hogy alkalmazkodjanak az alakuló logisztikai környezet követelményeihez.
Szeretnél még többet megtudni a fulfillment nyújtotta lehetőségekről? Várunk Téged február 29-én az Ecommerce Expo-n, ahol az esemény főtámogatójától, a Boxy-val is találkozhatsz!
A szerzőről
Guóth Patrik, a Boxy Logisztikai Zrt. értékesítési vezetője, tapasztalt üzletfejlesztési és stratégiai szakember releváns vezetői és csapatkoordinációs tapasztalattal. Jelentős szakértelemmel rendelkezik új üzletfejlesztési lehetőségek felkutatásában az innovatív szektorokban tevékenykedő cégek számára. Korábban a MOL Csoportnál, a Magyar Postánál és a Magyar Telekomnál töltött be üzletfejlesztési és stratégiai szakértő pozíciókat.