Ecommerce SEO trendek

seo trendek 2024

Évente több ezer cikk jelenik meg a legfrissebb és legújabb e-kereskedelmi SEO trendekről. Ezt jól bizonyítja, hogyha rákeresünk az “ecommerce SEO trends” kifejezésre, akkor több mint 10 millió találatba futunk.

ecommerce seo trends

Sőt, már 2023. őszén találunk olyan cikkeket, amelyek a 2024-es év trendjeit hozzák. 

seo trendek 2024
https://www.google.com/search?q=ecommerce+seo+trends+2024

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy ezek közül melyek azok, amelyek tényleg hasznos információt tartalmaznak. És melyek azok, amelyek igazából csak évről évre tologatják maguk előtt a tartalmat. Ezt úgy érdemes letesztelni, hogyha megnézzük az elmúlt 2-3 év trendjeiről szóló cikkeket (pl. 2021-ből és 2022-ből). Majd összegezzük, hogy az ott leírtakból mi az, ami megvalósult és tényleg valódi trend lett belőle. És mi az, ami inkább csak lufi maradt. 

Ebben a cikkben 5 olyan trendet vizsgáltam meg, amelyek a legtöbb cikkben megjelentek az elmúlt években. És részletesen ki is fejtettem, hogy ezek közül melyik lufi és melyik az, amelyik valós trend.

Ecommerce SEO trendek: lufi vagy valóság?

Strukturált adatok

A különböző rich snippetek megjelenítésének az alapja a megfelelő technikai háttér. Ebben a strukturált adatok (structured data) segít. A strukturált adatok célja, hogy “felcímkézzék a weboldal tartalmát” és ezzel az algoritmus jobban tudja, hogy mi micsoda az adott oldalon. Melyik információ vonatkozik az árra, melyik a készletre, és így tovább. 

A rich snippet-re itt egy jó példa:

rich snippet

Jól látható az 5 csillagos skálán történő átlagos értékelés, a review-k száma, a készletinfó és az ár is a fenti találatokban.

A Google nagyon erősen tolja a weboldalakat és e-kereskedőket abba az irányba, hogy minél több adatot megfelelően címkézve töltsenek fel az oldalra. Ezt onnan lehet jól leszűrni, hogy a Google Search Console-ban külön részt szentel a termékekkel kapcsolatos figyelmeztetéseknek és hibaüzeneteknek.

strukturált adatok

Ezzel próbálja meg elérni, hogy minél többen, minél jobb minőségű adatokat adjanak meg. Ezért cserébe pedig bizonyos kereséseknél ezeket az információkat meg is jeleníti, ahogy láttuk azt a fenti fehérjés példa esetében is.

A strukturált adatok megfelelő beállítását a Google saját Testing Tool-jai segítségével bárki ellenőrizni is tudja. Itt akár egyedi URL-t, akár konkrét kódot is fel lehet tölteni. Tehát akár még fejlesztés alatt álló kódot is lehet így könnyen tesztelni, hogy megfelel-e minden követelménynek. 

A strukturált adatok velünk vannak, és teljesen valósak!

Voice Search

Nagyjából 2018-ban robbant be a köztudatban a hangalapú keresés, és 2019-ben jött az igazi áttörés. Legalábbis a blogposztokban és az előrejelzésekben. Szinte minden angol nyelvű ecommerce keresőoptimalizálásról és trendekről szóló cikkben megemlítik a voice search-öt. Ehhez képest nem látni, hogy óriásit ugrott volna ennek az aránya. Legalábbis Magyarországon biztosan nem. 

Meggyőződésem, hogy a hazai piacon a hangalapú keresés nagyon le van maradva. Nemcsak 1-2 évvel, hanem sokkal többel kullog az angol piac mögött.

A legtöbb ecommerce SEO cikkben tényként állítják, hogy a “voice search”-re márpedig optimalizálni kell. Hazai téren ezt nagyon könnyen el lehet engedni. Én 2023-ban például egyetlen egy ügyféllel és megkereséssel sem találkoztam, ahol bárki ilyet kért volna. De 2023. előtt sem.

A voice search magyar nyelven nem valós egyelőre még. Inkább lufi. De sok esetben angol nyelven is.

Google Shopping

Évekig lebegtették, hogy hamarosan most már az EU-ban is elérhető lesz a Google Shopping. Ez 2019-ben realizálódott is, hisz sok környező országhoz hasonlóan végre Magyarországra is megérkezett ez a hirdetési forma.

Mivel itt egy Google Ads hirdetésről van szó, ezért ennek csak közvetett hatása van a SEO-ra. 

De ahogy az alábbi példából is jól látszik, hogyha valaki például egy bizonyos márkájú telefontokra keres, akkor 3-4 szöveges hirdetési találat felett legfelül a Google Shopping hirdetések jelennek meg. Még egy nagyobb monitoron is alig látszik az első organikus találat. 

google shopping

Ez pedig a gyakorlatban azt jelenti, hogy hiába ér el valaki előkelő organikus pozíciót egy ilyen kifejezésre, az átlagos CTR nagyon alacsony lesz. Mert a kattintások nagy részét elviszik a szöveges és a Google Shopping hirdetések.

Google Shopping esetében már évek óta valós trendről beszélhetünk, 2019 óta már valóságról beszélünk, hisz itt van, megérkezett. Az elmúlt 3 évben rengeteget fejlődött ez a terület, és már rég nem mondható fiatal funkciónak. Sok lehetőség van még így is benne, mert sokkal kevesebben használják mint a hagyományos szöveges Google hirdetéseket egyelőre. De az újdonság varázsa és ereje komolyan kezd megkopni egyes piacokon.

Featured snippetek

Közel 6 éve, hogy Magyarországon is megjelenjenek a featured snippetek. Ezek olyan 0. organikus pozícióban szereplő találatok, ahol a Google egy algoritmus alapján kiszedi a legfontosabb információkat és egy átlátható felületen jeleníteni meg még az első organikus találatok előtt.

featured snippet

Sok évet vártunk rá és egészen 2022-ig nem is történt semmi ezen a téren. De 2022 telén berobbant nálunk is ez a SERP feature, és azóta folyamatosan nő a számuk.. 

A Google-ben kb most 40 SERP feature van, amelyek közül több elérhető magyar nyelven is. 

2022. előtt a featured snippetek helyzete érdekes volt.  Mert globálisan valóban trend volt, de itthon akkor még nem jelentek meg. De 2022-ben megérkeztek és 2023-ban már szinte magyar iparágban megjelentek. Legyen szó szakmai blogról vagy épp webshopról.

Néhány konkrét példa Featured Snippetre a hazai piacon.

A Lazy Jack szolgáltató cég a jet-ski jogosítvány kifejezésre szerepel featured snippettel a 0. pozícióban.

featured snippet

Az ecoterra.hu szakmai blog a gyorsan növő fa kifejezésre van a 0. helyen.

seo trend

A Shipstore webshop pedig a szakadás mérése kifejezésre szerzett featured snippetet. 

seo trendek

Ráadásul, amikor rákattintunk ezekre a találatokra, akkor a Google akár ki is tudja jelölni az adott tartalmi részt és oda is tud egyből navigálni.

ecommerce seo

Core Web Vitals

Nem kifejezetten ecommerce trend, de ott is nagyon erősen megjelenik az oldalsebesség szerepe. A Google már évek óta erőlteti, hogy a weboldalak egyre gyorsabbak legyenek és minél kevesebb felesleges erőforrást pazaroljnak. Egyrészt a saját robotjaik számára a weboldalak feltérképezése során, másrészt pedig a felhasználók számára.

Ezért mindig is volt valamilyen minimális szerepe egy weboldal sebességének a Google találati listájában. Eleinte ez inkább indirekt jelleggel jelent meg, de 2020 óta annyira aktívan foglalkozik a keresőóriás a témával, hogy külön mutatószámokat hoztak létre Core Web Vitals (CWV) néven és a Search Consoleban külön Core Web Vitals Riport is található. Ilyen az LCP (largest contentful paint), a CLS ( Cumulative Layout Shift) és a FID (first input delay).

A legtöbb friss kutatás szerint a CWV egy fontos, de nem kritikus szempont a Google rangsorolása számára. A MOZ 2021 októberi mérései szerint ha egy weboldal az összes sebességgel kapcsolatos teszten elbukik, akkor megvan az esélye, hogy hátrébb sorolódik a találati listában. Vagyis nem az történik, hogy a de facto a “gyors oldalakat jutalmazza” a Google, hanem a lassúakat “bünteti”. 

Korábban is ez volt a közvélekedés. Mármint, hogy a lassú oldalakat a Google valamilyen formában “büntetheti”. Erre korábban nem volt hivatalos mérőszám, de most már a Google Search Consoleban is elérhetőek ezek az adatok.

Az alábbi példában a shipstore.hu Page Experience reportja látható, ahol az URL-ek 43.2%-át minősíti a rendszer jónak mobilon.

page experience riport

Vagyis az oldalak jelentős részén biztosan lehetne javítani. Ilyenkor érdemes megnézni külön a mobilos és desktop adatokat is.

ecommerce analytics

Itt ugyanis jól látható, hogy melyik területen van inkább szükség a beavatkozásra. Jelen esetben a mobilos adatok rosszabb képet festenek mint a desktop CWV értékek, ezért itt a mobil nézet átalakítására és javítására mindenképp érdemes figyelmet szentelni.

AI

Évekig csak hallgattuk és olvastuk, hogy egyszer jön majd a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás, hogy megváltoztasson mindent, amit eddig a tartalomgyártásról vagy épp a SEO gondoltunk. Aztán 2022-ben tényleg megérkezett az OpenAI és a ChatGPT formájában. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy már 2022 előtt is voltak nagyon jó AI toolok persze, amiket használni lehetett ecommerce projektekre; webshopokat lehetett optimalizálni, termékleírásokat lehetett gyártani vagy képeket lehetett tömöríteni és bulk átnevezni. És ezeket elég sokan használták is az ecommerce piacon. Ezek viszont azért mégis szűk körben voltak ismertek, és inkább csak angol nyelven működtek igazán jól. Pontosabban magyarul kevésbé.

Aztán 2022 őszén berobbant a ChatGPT, utána a Bing AI, Google Bard, a Claude vagy épp a Midjourney is. Ezek pedig konkrétan hetek, hónapok alatt alakították át teljesen egyes webshopok működését.

Ha megfelelő prompotkat adunk a rendszernek, akkor meglepően jó és pontos válaszokat, szövegeket tud generálni a ChatGPT. Nem véletlen, hogy több hazai szereplő is integrálta az AI-t a webshop rendszerébe, köztük a Shoprenter is.

ecommerce seo ai

Az új funkcióval például automatikus termékleírásokat lehet generálni mesterséges intelligencia segítségével. Egy jó termékleíráshoz elég megadni a termék nevét, néhány kulcsszót és pár opcionális utasítást. Míg korábban egy webshop marketingese hónapokig tologatta ezt a feladatot maga előtt, most már pillanatok alatt le tud generálni egy kezdeti (v1) szöveget, amit utána már csak át kell nézni egy hozzáértő kollégának. Nem tűnik nagy ugrásnak így elsőre, de közben mégis az. Hiszen ezek az egyszerűnek tűnő megoldások és integrációk még az első, kezdeti lépések. Az AI az a trend, amiben sokkal több van ecommerce vonalon, mint azt sokan gondoltunk volna pár évvel ezelőtt.

Szerző:

Papp Gábor, SEO szakértő (The Pitch)

Szeretnél még többet tudni az ecommerce SEO és az AI-ról? Gyere el az Ecommerce Expo-ra, ahol Papp Gábortól, Magyarország egyik legelismertebb SEO szakértőjétől is tanulhatsz! Vedd meg jegyedet még ma a rendezvényre.

ecommerce expo

Ilyen volt az Ecommerce Expo 2025

Feltörekvő webshopok, marketplacen értékesítők, kicsinek maradni vágyók, nemzetközi piacra törő brandek, szakértők és piacképes e-kereskedelmi szolgáltatók sorakoztak fel a 9. Ecommerce Expo eseményen a Lurdy