A való világban az jelentené a személyre szabott vásárlási élményt, hogy a drogériában dolgozó eladó egy specifikus terméket ajánlana neked, amelyre épp szükséged van egy bizonyos bőrpobléma orvoslásához. Persze, mindezt csak azután tudná megtenni, miután te jelezted neki, hogy milyen problémára keresel megoldást. A digitális világban azonban a személyre szabás teljesen új szintre emeli a vásárlást. A fejlett technológiáknak köszönhetően a webshopok már azelőtt tudják, egy adott vásárló mit szeretne, mielőtt még ő maga ráébredne erre. Ezt hívják mesterséges intelligencia alapon működő ajánló widgeteknek.

Az ajánlási widgetek használata a leghatékonyabb módja annak, hogy az ügyfelek igényeit és preferenciáit az online térben is a lehető legjobb módon kezeljük. Azaz, a megfelelő terméket a megfelelő vásárlónak a megfelelő időben mutassuk meg. Ha a vásárlási élmény kellemesnek bizonyul – és ez minden bizonnyal bekövetkezik, ugyanis az oldalra látogató nem fog elveszni a temérdek termék között -, akkor a konverziós ráta, illetve a megtartási arány jelentősen megnő. A hasonló jellegű élmények hatására a vevők úgy fogják érezni, hogy az adott webshop “olvas a gondolataikban” és törődik az igényeikkel. Ennek a jutalma az, hogy a vásárló visszatér a webshopra és újból vásárolni fog.

Tehát mik is azok az ajánló widgetek és miért érdemes használnod őket?
Az AI-alapú termékajánló widgeteket tekintheted az ügyfeleid személyes vásárlási asszisztensének is, ahogy azt már az előbbi példánál is láthattad. Az egyetlen különbség csak annyi, hogy a humán erőforráshoz képest ezek az intelligens segítők a hét minden napján, 0-24 órában dolgoznak és mindig rendelkezésre állnak, amikor az oldal látogatójának szüksége van rájuk. Fő céljuk, hogy érdemi termékjavaslatokon keresztül megkönnyítsék az ügyfél vásárlási útját és segítsenek a megfelelő termékek megtalálásában, kiválasztásában és végül megvásárlásában.
Ehhez adatokat kell gyűjteniük a webhely látogatóiról, a vásárlási szokásaikról, preferenciáiról. Éppen ezért minél hosszabb ideig válogatnak a fogyasztók a termékeidből vagy minél több látogatód van, annál pontosabbak lesznek az előrejelzések. A rendszer ezen időszak alatt folyamatosan optimalizálja magát, amíg a lehető legjobb eredményt nem éri el.
Mivel a Retargeting Biz ajánlási widgetjei teljesen automatizáltak és mesterséges intelligenciával működnek, így javítják az általános KPI-okat: növelik a konverziós arányt (CVR) és a megtartási arányt, illetve növelik az átlagos kosárértéket is (AOV), sőt, a Net Promoter Score (NPS) is javul. Sőt, mivel azt mutatják ezek a rendszerek a látogatóknak, amire ők vágynak, javítják a vásárlói élményt, ezzel is erősítve a márkahűséget. Ha az ügyfelek érzik, hogy egyénekként kezeljük őket és fontosnak tartjuk az igényeket, akkor nagyobb eséllyel fognak visszatérni a weboldalra és vásárolnak újból. Ahogyan a lojális vásárlók köre gyarapodik, úgy fog a márkád reputációja és megbízhatósága is növekedni.
Pár szóban, hogy mik is az ajánlási widgetek előnyei:
- Magasabb konverziós, megtartási arány és magasabb kosárérték
- Jobb ügyfélélmény
- Több lojális vásárló
- Nagyobb márkaismertség és kiváló NPS (Net Promoter Score)
- Jobb KPI kevesebb erőfeszítéssel és idővel

Érdekel, hogy milyen eredményekre képes a rendszer?
Ahogy az ajánlómotor elérhetővé vált 2021 őszén a Retargeting Biz új platformján, úgy pár ügyfelünk azonnal ugrott, hogy kipróbálja ezt a remek lehetőséget.
Csak hogy kiemeljünk pár példát: egy divatszektorban dolgozó ügyfelünknél az eredmények már egyik hónapról a másikra figyelemreméltóak voltak:
- Az átkattintási arány (CTR) 2,84%-kal nőtt
- A konverziós arány (CVR) 15,63%-kal nőtt
- A bevétel 50%-al nőtt
Egy másik early bird ügyfelünk hasonló eredményekről számolt be: ők az IT iparban dolgoznak és elképesztő eredményeket tapasztaltak:
- A webhely látogatóinak 55%-ának jelentek meg intelligens termékjavaslatok: és itt az átlagos rendelési érték 28,81%-kal volt magasabb, mint azoknál a rendeléseknél, ahol csak böngészték az oldalt.
Ha érdekel a Retargeting Biz AI-alapú termékajánlója, vedd fel velünk a kapcsolatot ITT. Ha még nem győztünk meg, olvass tovább!
Milyen típusú termékajánlók érhetők el a Retargeting Biz-en?
Bár mindegyik widget ugyanazt a célt szolgálja (minél jobban kitalálni az adott ügyfél igényeit), az ajánlások sokféle formában jelennek meg és mindegyik konkrét adatokat vesz figyelembe és azok alapján jeleníti meg a termékeket.
Például, a “legnépszerűbb” termékajánló a kattintások/termékek számától függ, míg a “bestseller” widgetek a vásárlási számok alapján dolgoznak. Vessünk egy pillantást közelebbről ezekre az ajánlásokra és mélyedjünk el az AI-alapú ajánlómodul mindegyikének sajátosságaiban:
1. Neked ajánlott termékek
Minden idők egyik legnagyobb kedvence, az adott látogató által legnagyobb valószínűséggel kedvelt termékeket jeleníti meg. Pontosabban szólva, az AI nyomon követi az egyes felhasználók webhelytevékenységét és azonosítja azokat a termékeket, amelyekkel a legtöbbször interakcióba lépett. Az algoritmus figyelembe veszi az adott termékekre fordított időt és a megtekintésük során végrehajtott műveleteket, pl. megnézte-e a képeket, ránagyított-e, stb. A gépi tanulás segítségével olyan termékek jelennek meg az adott látogatónak, amelyeket leginkább nézett (figyelembe véve a hasonlóságot más user journey-vel), viszont nem jeleníti meg azokat, amelyeket már megvásárolt előzőleg.
2. Gyakran együtt vásárolt
A “gyakran együtt vásárolt” widget a már megvásárolt termékek kiegészítő elemeit emeli ki az átlagos kosárérték (AOV) növelése érdekében. Például, ha az egyik ügyfél farmernadrágot vásárolt, akkor az AI övet is fog ajánlani mellé – tekintve, ha ezt a két terméket vásárolták együtt leginkább. Az ilyen típusú javaslatok azon termékkombinációkon alapulnak, amelyeket más ügyfelek korábban vásároltak: tehát minél több látogató és vásárló van az adott webshopon, annál pontosabban tud javasolni a rendszer.
3. Termékek, amelyek tetszhetnek
A “termékek, amelyek tetszhetnek” widget hasonló termékeket jelenít meg, mint amiket ügyfeleid már vásároltak. Bár meglehetősen hasonlít a “gyakran együtt vásárolták” widgethez, ez a megvásárolt termékkel azonos kategóriájú, márkájú és színű termékeket ajánl. Nem támaszkodik a múltban más ügyfelek által együtt vásárolt termékkombinációk történeti adataira. Leegyszerűsítve ezt a hosszú választ: a “termékek, amelyek tetszhetnek” widget megpróbálja kitalálni az ügyfelek egyedi ízlését és kibővíteni a lehetőségeket.

4. Utoljára megtekintett
Ahogy a neve is sugallja, az “utoljára megtekintett” widget azokat a termékeket fogja javasolni, amelyeket utoljára nézett meg az adott látogató. A “neked ajánlott” widgettől eltérően ez a típusú widget nem veszi figyelembe az ügyfelek preferenciáit és vásárlási előzményeit, mivel nem célja, hogy azonosítsa az ügyfelek kedvenceit, csak azokat mutatja be, amelyeket a legutoljára nézegettek.
Miért is hasznos mégis? Ha volt egy termék, amely előzőleg megragadta az ügyfél figyelmét, akkor könnyebben el tudja érni ugyanazt a terméket és nagyobb eséllyel fogja megvásárolni. Pl. nézett egy miniszoknyát, majd megragadta a figyelmét egy másik, hosszabb fazonú darab, ami nem érhető el a méretében – a termékajánlóval az előző terméket is könnyedén el tudja érni.
5. Bestseller termékek
A “bestseller” widget értelemszerűen az a widget, ahol az adott webshop legnépszerűbb termékeit mutatja be az AI. Bár a fogyasztói adatok gyűjtése kulcsfontosságú ennél az ajánlónál, ez a típusú widget nem meghatározott ügyfelek adatait gyűjti, hiszen nem személyre szabott termékjavaslatokat mutat. A legnépszerűbb termékek azonban gyakran változ(hat)nak, ugyanis az algoritmus folyamatosan frissül, hogy az állandóan változó trendeknek megfeleljen.
A “bestseller” termékek bemutatásával hathatunk a FOMO (fear of missing out – vagyis a kihagyástól való félelem) érzésre – mindenkinek ez tetszik, akkor ha én viselem/hordom/használom, akkor én is olyan leszek, mint mindenki. Ha sok embernek tetszik az adott áru, akkor abban lehet valami, amiért ennyire népszerű: kimagaslóan jó ár-érték arány vagy minőség? Esetleg tudásban van előrébb, mint a többi termék?
6. Élő termékajánló
A legkülönlegesebb mind közül? Az “élő hírfolyam” widget. Az ilyen típusú ajánlásokra támaszkodó webshopok egy pillanat alatt növelhetik az eladásaikat, hiszen az “élő hírfolyam” widgetben azok a termékek jelennek meg, amit éppen a többi látogató néz vagy aktívan böngész. Az ilyen termékek megjelenítése a FOMO (fear of missing out) jelenségre erősít rá, hiszen ha tetszik az adott termék, akkor hamar kell cselekedni, mielőtt még más vásárolja meg (főleg, ha ezek a termékek kisebb számban vannak raktáron).

7. Legnépszerűbb termékek
Gondolnád, hogy a “bestseller” termékek nem egyeznek a “legnépszerűbb” termékekkel? Míg az előzőt az eladási szám határozza meg, addig az utóbbinál a kattintások száma a mérvadó. Minél több látogatót vonz az adott termék, annál “népszerűbb” lesz.
8. Új termékek
A következő widget az “új termékek”. Ahogy a neve is sugallja, ez a widget az elmúlt 30 napban hozzáadott termékeket jeleníti meg – és az újdonságok mindig nagy népszerűségnek örvendnek! Mivel vadonatújak, valószínűleg épp az adott igények miatt kerültek fel a webshopba, ergo könnyedén válhatnak a “legnépszerűbb” vagy “bestseller” termékekké is. Ez a widget így segít bemutatni a legújabb termékeket, függetlenül attól, hogy a látogatói épp melyik termékoldalakat böngészi.

9. Kedvezményes termékek
Senki sem tud ellenállni egy jó deal-nek: éppen ezért nem meglepő, hogy ez a termékajánló a közönség egyik legnagyobb kedvence. Azokat a termékeket mutatja be, amelyek a megjelenítés pillanatában a legnagyobb százalékkal vannak leárazva, így könnyen megszerezhetik a látogatók a legmenőbb ajánlatokat.
10. Legutóbb rendelt
Utoljára hagytuk a “legutóbb rendelt” termékeket. Ez a tökéletes widget azoknak a webshopoknak, akik FMCG termékeket (fast-moving consumer good vagyis a gyorsan forgó fogyasztási cikkek, mint pl. az élelmiszer) árusítanak, amelyeket gyakran vásárolnak újra az adott látogatók. Mivel kiemeli a látogató utolsó rendeléseit, így könnyedén újra tudja be tudja szerezni azokat.
Mi történik, ha a widgetnek nincs elég adata az ajánlás megtételére?
Bármennyire is csodálatosnak tűnik, a személyreszabás nem egy hibátlan rendszer. Megköveteli az adott szoftvertől, hogy pontosan értse a vásárlók preferenciáit, a vásárlási szokásokat és azt, hogy milyen típusú termékeknél kapcsolódnak be. Ha ezek az adatok nem állnak rendelkezésre, az előrejelzések nem lesznek pontosak: ennek eredményeként pedig az AI nem fog tudni hasznos vagy releváns javaslatokat sem az új, sem pedig a visszatérő látogatóknak. Mivel az AI, ellentétben az emberekkel, nem csinál hiúsági kérdést a “nem tudom” problémákból, így ilyen esetekben az egyszerűség kedvéért egy tartalék widgetre támaszkodik, ami vagy a “bestseller” vagy pedig az “új termékek”, amelyek automatikusan generálódnak az első pillanattól fogva, ha az elsődlegesen választott widgethez még nem gyűjtött elegendő adatot az intelligens javaslatok megtételéhez.

Hagyd magad lenyűgözni!
Te is bármikor kihasználhatod a Retargeting Biz termékajánló widgetek nyújtotta lehetőségeket. Az implementációs folyamat gyors és minimális technikai szakértelmet igényel – viszont az eredmények nem sokáig váratnak magukra.
Nem mellesleg a mesterséges intelligencián alapuló termékajánló widgetek a Retargeting hírlevélküldő rendszerében is használhatók, így teljesen személyreszabott email kampányokat indíthatsz már kattintással.
Ha érdekel, jelentkezz ingyenes konzultációra – beszélgessünk a vállalkozásadról, a marketing-stratégiádról és a jövőbeli lehetőségeidről.
A szerzőről

A Retargeting Biz az e-kereskedelem all-in-one marketingplatformja, egy könnyen használható alkalmazás, amely tartalmazza az online eladáshoz szükséges összes eszközt!
Az online áruházak mérettől és tevékenységi körtől függetlenül használhatják ezt az egyszerű és rendkívül hatékony marketingplatformot, hogy naprakészek legyenek az összes releváns marketingcsatornán.