Az online kereskedelem ütemes fejlődésének és térhódításának köszönhetően egyre több vállalkozás indít webáruházat is, hogy még hatékonyabban elérje vásárlóit és terjeszkedni tudjon. Ebben a dinamikus versenyhelyzetben azonban már nem elegendő egyszerűen jelen lenni – a siker érdekében a megfelelő stratégiák alkalmazása elengedhetetlen.
Magyarországon ma már több mint 38.000 webáruház üzemel (forrás: Ekerstat.hu). Sok e-kereskedő közülük – talán a Te is – olyan hibákat követ el, amelyek gátolják a vállalkozás növekedését és a webáruház eredményességét.
Ebben a cikkben megosztok veled 3 kritikus hibát, amelyeket a legtöbb webshop elkövet, és megmutatom, hogyan kerülheted el őket, hogy vállalkozásod hatékonyabban működjön és versenyképesebb legyen.
1. Gyenge ügyfélszolgálat
Ha eddig nem tudtad volna, a látogatóban egy tucatnyi kérdés felmerül, amikor egy webáruház termékoldalán keresi a megoldást a problémájára. A rohanó világban pedig szeretnének ezekre a kérdésekre mielőbb választ kapni.
Erre a legjobb eszköz egy segítőkész ügyfélszolgálat, melynek résztvevői alaposan ismerik a termékeket.
A webshopok mégis gyakran alábecsülik a jelentőségét, és nem biztosítanak elég vagy megfelelően képzett erőforrást a potenciális vásárlók kérdéseinek kezelésére.
Az igazán nagy és sikeres webáruházak tulajdonosai már felismerték a szakértő ügyfélszolgálat fontosságát, ezért pénzt nem kímélve folyamatosan arra törekszenek, hogy az ott dolgozó munkatársakat is folyamatosan továbbképezzék a saját és más szorosan kapcsolódó területeken, mint például az értékesítés és a kommunikáció.
Az ügyfélszolgálat teljes hiányával (mert sajnos még ilyennel is találkozunk manapság, annak ellenére, hogy kötelező) pedig egy szempillantás alatt elűzhetjük a potenciális vásárlót a konkurenciához. Ma már az sem lehet kifogás, ha nem tudsz erre külön csapatot alkalmazni, hiszen lehetőséged van kiszervezni.
Emellett pedig a mesterséges intelligencia világában más opciókkal is élhet a kereskedő. Az AI alapú chatbotok (mint pl. a Cápák Közöttből is jól ismert Molin AI), használata könnyedén javíthat ezen hiányosságon, miközben csökkentheti a lemorzsolódások számát és növelheti a pozitív ügyfélélményt.
2. Hiányos vagy rossz termékleírások és képek
Böngészés során a vásárlók főként a webáruház által biztosított információkra támaszkodnak. Ha egy webáruházban a termékleírások hiányosak, a termékképek pedig nem közölnek fontos részleteket, a vásárlóban továbbra sem csökken a kérdések száma.
Az ügyfélszolgálatra beérkező hívások és a vásárlókban felmerülő kérdések számát tehát úgy is csökkenthetjük, ha részletes (és lehetőleg egyedi) termékleírásokat készítünk, a termékképeink pedig részletgazdagabbak, mint más webáruházban. (Viszont ez semmiképp nem váltja ki az ügyfélszolgálat fontosságát!)
A legtöbb hazai webáruház nem fordít energiát a termékoldalak felépítésébe, pedig ez több szempontból is előnyös! A részletgazdag és fontos kérdéseket megválaszoló leírások, valamint a magas minőségű képek növelik a vásárlói bizalmat és a konverziós arányt. Emellett az egyedi és releváns tartalmak a Google szemében is értéket képviselnek, így a webáruház SEO-jára (keresőoptimalizálására) is jó hatással vannak.
3. A folyamatos fejlődés és fejlődni akarás hiánya
Annak a vállalkozónak, aki nem keresi az új megoldásokat, nem fektet a folyamatos tanulásba, hanem éveken át csak a meglévő tudására épít, szinte borítékolható a kudarc. Ezt tapasztalatból mondom.
Az elmúlt 16 évben több száz élő, illetve online előadást tartottam a Shoprenter saját edukációs projektjeitől kezdve, egyetemeken át, egészen az üzleti rendezvényekig.
Az oktatás szeretetéből született meg az Ecommerce Expo ötlete is. Az első konferenciát 9 éve rendeztük meg – és bár mára Magyarország legnagyobb e-kereskedelmi rendezvényévé nőtte ki magát – a kezdetek kezdetén az elsődleges célja a tudásmegosztás volt, a hazai e-kereskedelem szereplői között.
Ha láttad már valamelyik korábbi előadásomat, akkor tudod, hogy én személy szerint nem hiszek a 30 perces tudásátadás intézményében. Ugyanakkor 30 perc tökéletes arra, hogy az előadók átadjanak a hallgatóknak egy új szemléletmódot.
Ha valaki megkérdezné tőlem, hogy mit szeretek legjobban az Ecommerce Expo-ban, biztosan, hogy kiemelném az “AHAAA pillanatokat” az előadások közben.
Hogy mik azok az AHAAA pillanatok?
Amikor valami olyat hallasz, ami új értelmet ad bizonyos dolgoknak vagy amikor egy teljesen más szemszögből közelítik meg azt, amit valahol már te is tudtál.
Ezek az igazi mozgatórugói az előadásoknak, amelyekkel évről-évre találkozhatsz az Ecommerce Expo-n. 2025-ben több mint 120 programelem (előadások, kerekasztal beszélgetések és workshopok), 80+ kiállító és 2200+ résztvevő vár rád. Te megvetted már a jegyed?
Ha még nem, itt megteheted! Találkozzunk február 27-én a Lurdy Házban – én ott leszek és előadással is készülök!
A február viszont még messze van, ezért szeretnék most előrébb hozni neked pár AHAAA pillanatot!
Az elmúlt 16 év során gyakran találkoztam olyan vállalkozásokkal, akik egy helyben toporogtak, vagy folyamatosan egy lépéssel a konkurencia mögött kullogtak.
Ha te is így érzel, meg szeretnélek nyugtatni, hogy nem vagy egyedül!
Az a tapasztalatom, hogy gyakran csak egy apró lökés, vagy pont egy AHAAA pillanat kell, hogy a helyes mederbe kerüljenek a dolgok.
Ebben szeretnék most segíteni, további 17 webshop buktatóval:
Ismerj meg további 17 webshop buktatót!
Összeállítottam egy 4 részből álló videós anyagot, amelyben négy témakör mentén sorakoztatok fel 20 gyakori webshop buktatót, és azokra a lehetséges megoldásokat.
Ebből 3-at már megismerhettél itt a cikkben. Ha hasznosak voltak a számodra, hallgasd meg a további 17 buktatót is, hogy el tudd kerülni őket!
Ezekkel a tippekkel akár már holnap javíthatsz a webáruházad eredményességén, ezáltal jobb eredményekkel zárhatod az idei évet. Továbbá adok javaslatokat a vállalkozásod folyamatainak optimalizálására is.
Az ingyenes videósorozat hossza mindössze 2 óra, amelyben az alábbi 4 témakörben, 5-5 buktatót ismerhetsz meg, majd ezekre több megoldási javaslatot is kapsz:
- Felhasználói élmény és bizalomépítés
- Marketing és értékesítés
- Trendek és innovációk
- Hatékonyságnövelés és fejlődés
Sok sikert kívánunk neked az év hátralévő részére!
A szerző:
Kulcsár István Róbert a Shoprenter egyik alapító-tulajdonosa. A cégnél, illetve elődjénél (WebShop-Experts) 16 év alatt több ezer webáruház megszületésében segédkezett vezető tanácsadóként. Ez idő alatt több száz élő, illetve online előadást tartott egyetemektől kezdve üzleti rendezvényeken át egészen a Shoprenter saját edukációs projektjének tekinthető “Hogyan Indítsunk Webáruházat” szemináriumig. Egyik megálmodója és szervezője az Ecommerce Expo-nak, amely 2025-ben már kilencedik alkalommal került megrendezésre.